Lehti 14: Ajan--kohtai--sta 14/2011 vsk 66 s. 1178 - 1179

Tunne sähköpostin pelisäännöt

Suvi Sariola

Moni lääkäri miettii, miten suhtautua sähköpostin käyttöön potilaan hoitoon liittyvissä asioissa. Lääkäriliitto ei suosittele sähköpostin käyttöä, mutta sitä kuitenkin käytetään. Silloin on hyvä tietää pelisäännöt.

- Sähköpostin käyttö potilas-lääkärisuhteessa ei ole suositeltavaa, koska siihen liittyy aina tietosuojariski. Silti asiointi sähköpostitse on tätä päivää, sanoo Lääkäriliiton lakimies

Kati Lehtonen

.

- Pelisäännöistä on syytä sopia potilaan kanssa ja noudattaa ohjeita, jotka Lääkäriliitto on antanut sähköpostin käytöstä.

Yksityisillä lääkäriasemilla saattaa olla asiasta myös omia ohjeita, jotka lääkärin kannattaa tarkistaa.

Kati Lehtonen muistuttaa, että sähköpostit ovat terveydenhuollossa yleensä suojaamattomia. Sekä lääkärin että potilaan pitää tietää tämä. Arkaluonteisia henkilötietoja ei ole suotavaa lähettää sähköpostitse.

Myös henkilötunnuksen käyttöön on syytä suhtautua erittäin kriittisesti. Asiointia sähköpostitse ei myöskään saa aloittaa ilman potilaan lupaa.

- Tyypillisiä sähköpostitse tiedusteltavia asioita ovat vastaanottoajan varaaminen ja laboratoriotulokset. Laboratoriotulostenkin osalta kannattaa olla kriittinen.

Monilta lääkäreiltä saa työsähköpostiin lähetettyyn viestiin automaattisen vastauksen, jonka mukaan lääkäri ei vastaa potilastietoja koskeviin asioihin sähköpostitse.

- Tällainen viesti on hyvä ratkaisu, jos lääkäri ei halua lainkaan asioida sähköpostitse potilaiden kanssa, Kati Lehtonen sanoo.

Tietoturva kuin postikortilla

- Sähköpostin tietoturvallisuus on postikortin luokkaa, sanoo Terveystalo Porin ylilääkäri

Juha Aalto

.

- Käytän sähköpostia potilasasioihin hyvin vähän. Olen ilmoittanut ajanvaraukseen, etten hoida potilaita sähköpostin välityksellä.

Potilailta yhteydenottoja tulee silti viikoittain. Vastauksen saaminen riippuu tilanteesta.

- Jos potilas on käynyt vastaanotolla aivan äskettäin ja jokin asia oli jäänyt epäselväksi, vastaan siihen mahdollisimman lyhyesti. Väärinkäsitysten välttämiseksi en kirjoita pitkiä selostuksia.

Aalto kertoo myös monien kollegoidensa suhtautuvan nyreästi sähköpostin käyttöön potilasasioissa, koska pelisäännöt puuttuvat.

Toisaalta jotkut lääkärit nimenomaan pyytävät potilaita ottamaan yhteyttä sähköpostitse. Hyvin pitkiä työpäiviä tekevä lääkäri ehkä toivookin mahdollisuutta vastata potilaan kysymyksiin vaikka illalla.

Sähköpostiosoitteet ovat helposti saatavilla, ja lääkärillä voi olla niitä useita. Niinpä potilas saattaa lähettää postia osoitteeseen, jota lääkäri ei lainkaan lue.

- Jos sähköpostia lähetetään, siitä pitäisikin sopia etukäteen potilaan kanssa, Aalto korostaa.

Sairauskertomuksen ulkopuoliset merkinnät arveluttavat

Juha Aallon mielestä potilasasioiden hoitamiseen sähköpostin välityksellä liittyy monia epäselviä vastuukysymyksiä.

Vaikkei lääkäri olekaan vastuussa siitä, mitä henkilökohtaisia tietoja potilas lähettää, on lääkäri vastuussa omasta vastauksestaan.

- Jos vastaan potilaan sähköpostiin, poistan potilaankin lähettämästä tekstistä syntymäajan, Aalto kuvaa.

Lue myös

On myös epäselvää, voidaanko lääkärin sähköpostivastaus potilaan kysymyksiin rinnastaa kirjalliseen sairauskertomustietoon. Aallon mukaan sairauskertomuksen ulkopuoliset merkinnät potilasta näkemättä ja tutkimatta ovat erittäin arveluttavia.

Yksityislääkärin näkökulmasta epäselvää on myös, miten sähköposteihin käytetty aika laskutetaan.

Lääkäriliiton suositus aiheesta: www.laakariliitto.fi > Jäsenet > Edunvalvonta > Suositukset.

Sähköpostin ABC

- Luottamuksellisia tietoja voi lähettää, jos käytössä on salattu sähköpostiyhteys ja sähköinen tunnistus.

- Käytä sähköistä tunnistusta, jos mahdollista.

- Tallenna viestit potilasasiakirjoihin. Älä säilytä niitä tietokoneen sähköpostilaatikoissa.

- Sovi etukäteen, mitä asioita hoidetaan sähköpostitse.

- Sovi osoite etukäteen, kun tapaat potilaan.

- Älä käytä tarpeetonta ammattislangia.

Älä käytä

- Päivystys- tai hätätapauksissa.

- Jos uutiset ovat huonoja.

- Vaikeaselkoisissa asioissa.

- Arkaluonteisissa asioissa.

- Jos epäilet toisen henkilöllisyyttä.

Sähköpostiin sopivat:

- Kroonisen taudin hoidon seuranta, kun vastaanotolla ei tarvitse käydä.

- Yleiset ohjeet kiireettömissä tapauksissa.

- Vastaanottoajan varaaminen.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030