Vaikuttaja Suom Lääkäril 2025;80:e45097, www.laakarilehti.fi/e45097

Positiivisuus kannattaa

Minna Kaarisalo

Toivon, että kollegat ovat ladanneet kesälomiensa aikana paljon positiivista energiaa syksyn varalle. Syksyn alussa viikolla 36 on positiivisuusviikko. Se juontaa juurensa vuoteen 1991, jolloin Suomi ajautui lamaan. Samana vuonna valmistuin lisensiaatiksi. Tuolloin tiedotusvälineet olivat täynnä pelkästään negatiivisia uutisia, mutta niin ne tuntuvat olevan nykyäänkin. Nyt on otsikoissa Ukrainan sodan lisäksi henkistä sotaa tullisotien muodossa. Lisäksi muistutetaan kestävyysvajeesta ja rahojen ja luonnonvarojen loppumisesta.

Positiivisuusviikko tarjoaa tilaisuuden nostaa kaikkien näkyville ne arvot, joista onnistumiset rakennetaan. Negatiivisuudessa piehtaroimisella ei taatusti onnistuta.

Positiivisuus tarkoittaa myönteistä asennetta ja suhtautumista elämään, ihmisiin ja tilanteisiin. Se ei tarkoita sitä, että kaikki olisi aina hyvin tai että negatiivisia tunteita pitäisi kieltää, vaan että pyritään näkemään mahdollisuuksia, oppimaan vaikeuksista ja suhtautumaan toiveikkaasti tulevaan.

On tärkeä ymmärtää, että vaikka haluaisimme, että asiat menevät, miten toivoisimme niiden menevän, joskus ne menevät toisin ja omia latujaan.

Kuten oma hyvinvointi, on parempi työelämäkin meidän jokaisen vastuulla. Näkyykö positiivisuus riittävästi terveydenhuollon organisaatioissa? Positiivisuus on osa vuorovaikutusta. Vuorovaikutus on kaikkien ihmisten keskinäistä kanssakäymistä kaikissa tilanteissa. Jo kahden yksilön keskinäinen kommunikointi ratkaisee, saatikka kahden eri yksikön. Toimijoita on paljon, näemmekö toisen yksikön tarpeet?

Tunteet tarttuvat, ja positiivisuudella saat paremman kontaktin ja luottamuksellisemman suhteen työtoveriin sekä potilaaseen. Oma kokemus tilanteesta ratkaisee. Jos on kokenut saavansa ylivertaista palvelua, tulee asiakas takaisin. Tutkimuksen mukaan 80 % palveluntuottajista koki, että on tarjonnut ylivertaisen asiakaskokemuksen, mutta vain 8 % asiakkaista koki saaneensa sellaisen.

Tuleeko sinun asiakkaasi, potilas, kuulluksi ja nähdyksi?

Liisa Keltinkangas-Järvisen mukaan ”hyvä ja toisen huomioon ottava käytös ei ole persoonallisuuden piirre, vaan opittu malli”. Lääkärin, kuten kaikkien palveluammateissa olevien, työ edellyttää positiivista pohjavirettä koko ajan. Mutta kiireen ja huolen keskellä positiivisuus on usein vaarassa unohtua. Jokainen on vastuussa omasta käyttäytymisestään.

Muista siis kiittää, arvostaa ja kehua työtovereitasi ja myös potilaita. Kyllä potilas kaipaa myönteistä palautetta, jos on onnistunut muuttamaan elintapojaan, hoitamaan kroonista tautiaan hyvin tai kuntouttamaan itseään. Teennäinen ja tyrkytetty positiivisuus taas on rasittavaa. Annostelu on siis tärkeää tässäkin lajissa.

Positiivista asennetta voi myös kehittää. Aloita päiväsi positiivisella ajatuksella, vaikka ”tänään teen parhaani”. Illalla voit miettiä muutaman asian, josta olet kiitollinen. Koita välttää negatiivisia ajatuksia. Luonnossa liikkuminen tekee hyvää. Päivittäin kannattaisi tehdä jotakin, josta nauttii. Mindfulness voi auttaa ymmärtämään omien asenteidemme merkitystä elämämme laatuun ja erilaisiin valintoihin. Lääkäriliitolla on jäsenilleen ilmainen mindfulness-kurssi .

Suosittelen!

Positiivista syksyä!

Kirjoittaja

Minna Kaarisalo LT Lääkäriliiton piiriylilääkäri, Tyksin erityisvastuualue

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030