Lehti 14: Liitto toi­mii 14/2003 vsk 58 s. 1707

Lääkäriliitolta lausunto lääkärinpalkkioiden Kela-korvauksista

Lääkäriliitto on pyynnöstä antanut sosiaali- ja terveysministeriölle lausunnon, joka käsittelee Kelan esittämiä muutoksia lääkärinpalkkioita koskeviin sairausvakuutuksen korvaustaksoihin.

- Suomen Lääkäriliitto on toistuvasti kiinnittänyt sosiaali- ja terveysministeriön huomiota siihen, etteivät lääkärin perimistä palkkioista ja lääkärin määräämästä tutkimuksesta ja hoidosta aiheutuneista kustannuksista vahvistetut korvauksen perusteet ole tasoltaan vastanneet sairausvakuutuslain alun perin edellyttämää korvaustasoa, todetaan lausunnossa.

Lausuntoa pyydettiin Kansaneläkelaitoksen tekemistä muutosehdotuksista sosiaali- ja terveysministeriön päätöksiin, jotka koskevat sairausvakuutuslain 7 pykälä:ssä tarkoitetun lääkärin ja hammaslääkärin lääkärinpalkkioiden korvausta koskevan taksan perusteita sekä sairausvakuutuslain 8 pykälä:ssä tarkoitetun tutkimuksen ja hoidon korvausta koskevan taksan perusteita.

Kansaneläkelaitoksen nyt ehdottamien muutosten jälkeen korvaustaso paranee, mutta ei saavuta alun perin tarkoitettua tasoa.

- Näin ollen Suomen Lääkäriliitto katsoo, että perustepäätökseen tulisi tehdä suuremmat tarkistukset kuin Kansaneläkelaitos esittää, jotta alkuperäinen korvaustaso pystyttäisiin saavuttamaan.