Lehti 18-19: Liitto toi­mii 18-19/2003 vsk 58 s. 2088

Lääkäriliiton lausunto STM:lle: Lääkevaihtoa koskeva asetusluonnos huokuu pakottamista ja määräämistä

Lääkäriliitto on antanut sosiaali- ja terveysministeriölle lausunnon, joka käsittelee lääkkeen määräämistä koskevaa asetusluonnosta.

Lääkäriliiton mielestä asetusluonnoksen teksti korostaa lääkevaihdon osalta edelleen vastakkainasettelua yhteistyön sijaan.

- Säännöksen teksti huokuu pakottamista ja määräämistä. Lähtökohta on kielteinen ja pyrkii kaikin tavoin tekemään lääkärin harkitseman lääkkeenvaihtokiellon merkitsemisen teknisesti vaikeaksi, todetaan lausunnossa.

Lääkäriliitto toteaa, että 1.4.2003 käyttöön otettua lääkkeenvaihtomenettelyä koskevien määräysten uusiminen on luvattomasti myöhässä.

- Myöhästyminen on omalta osaltaan aiheuttanut lisähämminkiä muutenkin hankalasti toimeenpantavassa muutoksessa. Sinällään määräyksen muuttaminen asetukseksi näyttää yleisesti ottaen onnistuneelta.

Liiton mielestä eräät yksityiskohdat kaipaavat tarkennusta ja lääkevaihtoa koskeva ohjeistus tarvitsee enemmänkin uudelleen kirjoittamista.

Lääkärin lääkemääräämisoikeudesta annetaan määräyksiä asetusluonnoksen 2 pykälä:ssä.

- Perusterveydenhuollon lisäkoulutusta suorittavan lääkärin oikeus lääkkeen määräämiseen jää osin epäselväksi. Tässä kohdassa pitäisi selvästi todeta, että perusterveydenhuollon lisäkoulutusta suorittavalla laillistetulla lääkärillä on pro auctore -määräyksiä lukuun ottamatta täydet oikeudet määrätä lääkkeitä. Tekstistä se ei käy kunnolla ilmi.

Edelleen puhelimitse annetun lääkemääräyksen kohdalla (10 pykälä) todetaan, että lääkemääräyksen saa antaa vain jos lääkkeen määrääjä tuntee potilaan hyvin. Tässä yhteydessä Lääkäriliitto haluaa korostaa, että eräiden hyvin selväpiirteisten tautitilojen kohdalla määräys voidaan antaa tauti tuntien vähemmänkin tunnetulle potilaalle.

- Tällainen tilanne on esim. uusiutuvan virtsatieinfektion kohdalla, kun laboratoriotulokset ovat tiedossa. Näillä ohjeilla ei pitäisi joustavaa ja hyvin toimivaa käytäntöä pyrkiä sekoittamaan, muistutetaan liiton lausunnossa.

YHTEISTYÖTÄ VASTAKKAINASETTELUN TILALLE

Asetusluonnoksen teksti lääkevaihdon osalta korostaa Lääkäriliiton mielestä edelleen vastakkainasettelua yhteistyön sijaan.

- Säännöksen teksti huokuu pakottamista ja määräämistä. Lähtökohta on kielteinen ja pyrkii kaikin tavoin tekemään lääkärin harkitseman lääkkeenvaihtokiellon merkitsemisen teknisesti vaikeaksi.

Lääkkeenvaihtoa koskeva kappale alkaa suoraan kielteisesti. Lääkäriliitto ehdottaa, että sävyn muutos tässä määräyksessä aloitettaisiin heti ensimmäisestä lauseesta. Lause olisi syytä kirjoittaa seuraavaan muotoon: Lääkkeen määrääjä voi kieltää lääkevaihdon, kun kiellolle on perusteltu lääketieteellinen tai hoidollinen syy.

- Kun tietokoneen käytöllä ja reseptinkirjoitusohjelmilla on juuri päästy reseptimerkintöjen selvyydessä ja täsmällisyydessä parempaan suuntaan, yritetään näissä ohjeissa palata ylimääräisiin ja määrittämättömiin merkintöihin, toteaa Lääkäriliitto lausunnossaan.

Liiton mukaan olennaisinta asiassa ei varmastikaan ole se, millä teknisellä tavalla kieltomerkintä lääkemääräykseen tehdään, vaan se, että kiellon taustalla oleva syy on harkittu ja perusteltu.

- Vaikka asetustekstissä ei tarkasti lukien olekaan kielletty liittämästä reseptinkirjoitusohjelmiin erillistoimintana kieltoa, jää tekstistä sellainen sävy kuin tällaista valmiutta ei ohjelmissa edes saisi olla. Kaikkein paras menettely olisi ollut tuottaa uusi lääkemääräyslomake, jossa on oma selvä kohtansa, johon lääkärin harkitsema kielto merkitään. Uusi lomake on syytä tuottaa niin nopeasti kuin se teknisesti on mahdollista.

Lisäksi Lääkäriliiton mielestä asetustekstissä on myös selvästi todettava, että reseptinkirjoitusohjelmiin liitetty kieltomerkinnän erillinen tulostaminen on sallittu ja jopa suositeltu menettely uutta lomaketta odotettaessa.

Lääkevaihtoon liittyen haluaa Lääkäriliitto samalla kiinnittää huomiota siihen, että valittu menettelytapa ns. hintaputken vahvistamisessa ja informoimisessa tehtiin ainakin ensimmäisellä kerralla siten, ettei hoitavalla lääkärillä juurikaan ollut mahdollisuuksia itse tarkistaa hintoja ja määrätä suoraan hintaputkessa olevia valmisteita.

Lääkäriliitto on koko ajan halunnut tukea halvempien kopiovalmisteiden käyttämistä juuri lääkärin suoraan määräämänä. Tämän mahdollistamiseksi tulee hintatiedot pyrkiä kaikin tavoin saattamaan myös joustavasti käytännön lääkärin työtä tekevän käyttöön.