Lehti 1-2: Liitto toi­mii 1-2/1997 vsk 52 s. 100

Täydennyskoulutuksella laatua, tuloksia ja työn iloa Lääkärijärjestöjen kannanotto lääkärien täydennyskoulutuksesta

Täydennyskoulutus on lääkärin työhön ja ammattiin kuuluva oikeus ja eettinen velvollisuus. Se on perus- ja jatkokoulutuksen jälkeistä ammattitaidon ylläpitämistä, kehittämistä ja syventämistä. Sen avulla lääkärikunta kehittää osaamistaan ja työskentelyään niin, että lääkärit pystyvät joustavasti vastaamaan potilaiden ja terveydenhuollon muuttuviin tarpeisiin. Tuloksena on laadukas ja iloa tuottava lääkärin työ.

TAVOITTEET:

, Lääkärikunta joka arvioi toimintakäytäntöjään ja niiden perusteita sekä joka soveltaa näyttöön ja kokemukseen perustuvaa lääketieteellistä tietoa.

, Lääkäri joka

- kehittää osaamistaan terveyteen ja sairauteen liittyvissä ongelmissa potilaiden hyväksi.

- kehittää työtehtäviensä edellyttämiä yhteistyö- ja johtamistaitoja.

- kehittää valmiuksiaan oman toimintansa jatkuvaan arviointiin ja tarvittaessa muuttamiseen.

- huolehtii omasta jaksamisestaan pystyäkseen toimimaan työssään empaattisesti ja pitkäjänteisesti.

, Täydennyskoulutusjärjestelmä joka vastaa lääkärien koulutustarpeisiin yksilöllisesti, systemaattisesti, suunnitelmallisesti ja tasapuolisesti.

TOTEUTTAMINEN:

, Lääkärin tulee saada valmiudet elämänikäiseen oppimiseen perus- ja jatkokoulutuksen aikana.

, Lähtökohtana on lääkärin omakohtainen koulutustarve ja motivaatio.

, Täydennyskoulutus perustuu vapaaehtoisuuteen.

, Sen sisällön tulee perustua lääkärin, hänen potilaidensa ja työyhteisönsä tarpeisiin.

, Koulutuksessa tulee käyttää eri tarpeisiin ja tilanteisiin soveltuvia menetelmiä.

, Ammattikunta huolehtii jäsentensä täydennyskoulutuksen suunnitelmallisesta kehittämisestä, koordinoinnista ja riippumattomuudesta.

, Koulutuksen toteutuksesta vastaavat lääkärijärjestöt ja muut organisaatiot.

VOIMAVARAT:

, Tuloksellinen täydennyskoulutus hyödyttää koko terveydenhuoltoa. Se edellyttää nykyistä enemmän voimavaroja. Nämä investoinnit ovat tavanomaisia terveydenhuollon menoja, joista päävastuu kuuluu työnantajalle ja yhteiskunnalle.

, Ammattitaidon kehittäminen edellyttää taloudellisen panostuksen lisäksi aikaa ja henkisiä voimavaroja.

, Osaamistaan kehittävää lääkäriä tulee palkita.

ARVIOINTI:

, Yksittäisen lääkärin mahdollisuuksia seurata oman täydennyskoulutuksensa laatua ja määrää tulee parantaa. Tämä voidaan toteuttaa luomalla lääkäreille mahdollisuus rekisteröidä oma koulutuksensa ja verrata sitä vertaisryhmäänsä.

, Lääkärijärjestöt vastaavat täydennyskoulutuksen arvioinnin kehittämisestä.

Finska Läkaresällskapet Suomalainen Lääkäriseura Duodecim

Suomen Lääkäriliitto