Lehti 12: Liitto toi­mii 12/1996 vsk 51 s. 1351

Terveydenhuollon laadunarvioinnin eettiset ohjeet Hyväksytty Suomen Lääkäriliiton hallituksen kokouksessa 28.3.1996

Terveydenhuollon tehtävänä on hoitaa sairauksia sekä ylläpitää ja edistää väestön terveyttä. Terveydenhuollon laadunarvioinnin tavoitteena on potilaille ja vä-estölle tarjottavien palvelujen laadun ja niiden tuottamisvälineiden ja tapojen jatkuva parantaminen.

Velvoite ammattitaidon jatkuvasta parantamisesta ja käytettyjen menetelmien arvioinnista sisältyy lääkärin eettisiin ohjeisiin. Niiden mukaan lääkärin tulee ylläpitää ja kartuttaa tietojaan ja taitojaan. Hänen tulee suositella vain lääketieteellisen tiedon ja kokemuksen perusteella tehokkaina ja tarkoituksenmukaisina pidettyjä tutkimuksia ja hoitoja. Laatunäkökohta esiintyy myös laissa potilaan asemasta ja oikeuksista. Laki edellyttää potilaalle oikeuden laadultaan hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon.

Lakiin terveydenhuollon ammattihenkilöistä sisältyy täydennyskoulutusvelvollisuutta koskeva määräys, jonka mukaan terveydenhuollon ammattihenkilö on velvollinen ylläpitämään ja kehittämään ammattitoiminnan edellyttämää ammattitaitoa. Terveydenhuollon ammattihenkilöiden työnantajan on saman lain mukaan luotava edellytykset sille, että työntekijä voi osallistua tarvittavaan ammatilliseen täydennyskoulutukseen. Näiden edellytysten toteutumista tulee seurata arvioinnin kautta.

Ohjeiden tarkoitus

Lääkäreiden ja terveydenhuollon toimintayksiköiden tulee pyrkiä palvelujen jatkuvaan parantamiseen. Näiden ohjeiden tarkoituksena on vahvistaa tätä pyrkimystä laadunarviointikäytäntöjen avulla ja luoda laadunarvioinnille eettinen pohja.

Ohjeiden soveltaminen

Laadunarvioinnin eettiset ohjeet koskevat kaikkia lääkäreitä, potilaille terveydenhuoltopalveluita tarjoavia toimintayksiköitä sekä arviointipalvelujen tuottajia.

Laadunarviointi-velvollisuus

Jokainen potilastyötä tekevä lääkäri, muut terveydenhuollon ammattihenkilöt ja toimintayksiköt sekä koko palvelujärjestelmä ovat velvollisia pyrkimään työnsä jatkuvaan kehittämiseen. Lääkärin ja toimintayksikön tulee arvioida työnsä laatua, yksikkönsä toimivuutta ja henkilökuntansa osaamisen tasoa ja olla valmis asettamaan ne riippumattoman ulkopuolisen arvioinnin kohteeksi.

Laadukkaan työn ja sen arvioinnin edellytykset

Kaikkien potilastyötä tekevien on huolehdittava siitä, että laadukkaalle työlle ja työn laadun arvioinnille on riittävät edellytykset. Toimintayksikön varustelutason ja henkilökunnan mitoituksen on vastattava laadukkaan toiminnan vaatimuksia.

Potilastiedot on kirjattava ja säilytettävä huolellisesti tietojen salassapitovelvoitteet huomioiden. Toimenpiteistä, päätöksistä ja muista potilaaseen liittyvistä seikoista on tehtävä asianmukaiset merkinnät niin että tiedot ja tapahtumat ovat jäljitettävissä.

Toimintayksikön henkilökunnalla on oltava riittävät mahdollisuudet ylläpitää ja kehittää tietojaan ja taitojaan. Suositusten ja ohjeiden on oltava niitä tarvitsevien saatavilla. On suositeltavaa, että toimintayksiköt laatisivat käyttöönsä laatukäsikirjan ja valvoisivat sen ohjeiden noudattamista.

Arvioinnin toteutus

Jokaisen lääkärin on jatkuvasti arvioitava työnsä laatua ja osaamisensa tasoa itsearviointimenetelmien avulla.

Terveydenhuollon laatua tulee arvioida sekä sisäisin että ulkoisin menetelmin. Menetelmien on oltava yleisesti hyväksyttyjä ja niiden tulee perustua tutkimukseen tai riittävään kokemukseen.

Sisäisen arvioinnin, kuten käytettyjen tutkimus- ja hoitomenetelmien tarkkailun ja vertailun muihin, organisaation toimivuuden tarkastelun ja potilaiden palautteen huomioinnin tulee olla jatkuvaa, jokaiselle palveluntuottajalle kuuluvaa toimintaa.

Ulkoisen arvioinnin, kuten ulkopuolisten suorittaman vertaisarvioiden ja auditoinnin, tulee tapahtua alan kehitystä vastaavalla tiheydellä ja aina kun siihen on erityistä syytä.

Potilastietojen salassapito

Laadunarvioinnissa voidaan käyttää potilasasiakirjoja. Tällöin on varmistuttava siitä, ettei salassa pidettävä potilastieto joudu asiaankuulumattomien käsiin. Kaikki raportit ja vertailutiedot on esitettävä sellaisessa muodossa, etteivät arvioinnin piiriin kuuluvat potilaat ole tunnistettavissa.

Arvioinnin luottamuksellisuus

Arvioitavan toimintayksikön tai arvioinnin kohteena olevan lääkärin vapaaehtoisuus ja sitoutuminen laadunarviointiin on onnistuneen arvioinnin keskeinen edellytys. On suositeltavaa hankkia arvioinnin kohteena olevilta tietoon perustuva, vapaasta tahdosta annettu suostumus.

Arvioinnin tulokset kuuluvat arvioinnin tilaajalle. Niitä voidaan käyttää vertailuihin tai muihin yleisiin tarkoituksiin vain tilaajan ja arvioinnin piiriin kuuluneiden asianosaisten luvalla.

Palvelujen tuottaja voi informoida asiakkaitaan laadunarvioinnin tuloksista ja käyttää niitä palvelujen markkinoinnissa.

Yksittäisen lääkärin työn arviointi on lääkärin itsensä ja hänen esimiehensä velvollisuus. Lääkärikohtaisia tietoja ei pidä julkaista ilman asianomaisen lääkärin suostumusta.

Ulkopuolinen arvioitsija ei saa ilman arvioinnin tilaajan lupaa luovuttaa arviointituloksiaan tai muuta arvioinnin yhteydessä paljastunutta tietoa muille.

Eettiset toimikunnat

Laadunarvioinnissa on noudatettava hyväksyttyjä terveydenhuollon etiikan periaatteita ja Suomen Lääkäriliiton eettisiä ohjeita ja kollegiaalisuusohjeita.

Lue myös

Jos arviointiprojektin eettisyys herättää epäilyä, voidaan arviointiprojektista pyytää eettisen toimikunnan lausunto. Arviointiprojektien alistaminen eettisten toimikuntien hyväksyttäväksi ei kuitenkaan pääsääntöisesti ole aiheellista.

Arvioijan pätevyys

Arvioijan tulee olla pätevä ja kokenut sillä toimialalla, jota hänen arviointitehtävänsä koskee. Hänen tulee mahdollisuuksien mukaan olla myös arvioinnin kohteena olevien hyväksymä.

Arvioinnin puolueettomuus

Valitun arvioijan tulee olla riippumaton ja puolueeton. Hänen on perehdyttävä arvioitavana olevaan toimintaan huolellisesti. Lausunnossaan arvioijan pitää olla objektiivinen, hänen johtopäätöstensä tulee perustua havaintoihin ja niiden kriittiseen arviointiin sekä muihin tosiasioihin, jotka hän on saanut tietoonsa. Arvioija ei saa antaa esim. kaupallisten tai kilpailullisten seikkojen vaikuttaa lausuntonsa sisältöön.

Arviointi ja viranomaisvalvonta

Terveydenhuollon laadunarviointi ja palvelujen laadun jatkuva parantaminen on jokaisen lääkärin ja toimintayksikön omaa toimintaa. Terveydenhuollon viranomaisten suorittama ammatinharjoittamisen valvonta on oma erillinen toimintonsa ja se tulee pitää erillään terveydenhuollon laadunarvioinnista. Arvioinnin tuloksia voidaan käyttää valvontaviranomaisten tarkoituksiin vain erillisen keskinäisen sopimuksen perusteella.

Laadunarvioinnin eettisten ohjeiden valvonta

Terveydenhuollon laadunarvioinnin eettisten ohjeiden noudattamista valvoo Suomen Lääkäriliitto. Lääkäriliiton laatuneuvosto kehittää ohjeita sekä tulkitsee niitä tarvittaessa ja antaa ohjeiden noudattamisesta lausuntoja.

Mikäli lääkäri havaitsee kollegansa tai toimintayksikön palvelujen laadussa tai laadunarvioinnissa puutteita, on hänen velvollisuutensa puuttua asiaan keskustelemalla kyseisen lääkärin, hänen esimiehensä tai yksikön edustajien kanssa. Mikäli tämä ei johda tulokseen, on lääkärin syytä ilmoittaa asiasta Suomen Lääkäriliittoon.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030