Ajan­kohtai­sta

Lääkäriliitto: Alkoholimainonta kuriin

Lääkäriliitto on kansanterveysjärjestöjen rintamassa vaatimassa valtiolta vastuullista alkoholipolitiikkaa muun muassa mainontasääntöjä ja verotusta kiristämällä.

Kuvio 1 http://www.laakarilehti.fi/pics/alkoholi.jpg
Lääkäriliitto on sosiaali- ja terveysjärjestöjen rintamassa vaatimassa valtiolta vastuullista alkoholipolitiikkaa muun muassa mainontasääntöjä ja verotusta kiristämällä.

Panimoliitto on katsonut tuoreessa kannanotossaan, että valistus on toimiva keino vaikuttaa alkoholihaittoihin. Terveysjärjestöt vastaavat omassa tiedotteessaan, että kansainvälinen tutkimusnäyttö ei tue tätä käsitystä; valistuksella ei yksinään ole merkitystä ilman rakenteellisesti tehokasta alkoholipolitiikkaa. Kansanterveyttä puolustavat järjestöt edellyttävät valtiolta vastuullista alkoholipolitiikkaa.

Järjestöjen mielestä alkoholipolitiikkaa tulee terävöittää mainonnan rajoittamisella ja verotuksen keinoin, koska alkoholin reaalihinta on edelleen alle vuoden 2003 tason ja alkoholihaitat kasvussa. Lisäksi alkoholimainonta tulee rajata tuotetietojen esittämiseen. Sosiaali- ja terveysalan järjestöt ovat tyytyväisiä siitä, että peruspalveluministeri Paula Risikko on luvannut, että asiasta annetaan hallituksen esitys vielä kuluvan vaalikauden aikana.

Alkoholimainonnan rajoittaminen suojelisi lapsia

Tutkimusnäyttöä alkoholimielikuvamainonnan vaikutuksista lasten ja nuorten päihteiden käyttöön on riittävästi. Käytettävissä oleva tutkimustieto vahvistaa, että mitä vähemmän nuoret altistuvat kiinnostaville ja mielenkiintoa herättäville mainoksille, sitä vähemmän heille koituu haittaa alkoholimainonnasta.

Suomessa yli 90 prosenttia 13–17 -vuotiaista on ilmoittanut kohtaavansa alkoholimainontaa. Nykyinen alkoholin mielikuvamainonta vaikuttaa nuoriin, vasta identiteettiään rakentaviin ihmisiin, paljon voimakkaammin kuin aikuisiin. Mielikuvamainonnan rajaamiselle vain tuotetietojen esittämiseen on sekä eduskunnan että kansalaisten enemmistön tuki.

Rajoittavat toimenpiteet alkoholin haittojen vähentämiseksi eivät ole vain suomalainen ilmiö. Eri maissa alkoholin mainontaa rajoitetaan tai kielletään. Tuore esimerkki löytyy Barcelonasta, jossa alkoholin mainonta on kielletty kaupungin järjestämissä festivaaleissa. 23 Euroopan maan kattava FASE-tutkimus kertoo, että tehokkaimmat alkoholin markkinointirajoitukset ovat Norjassa ja Ranskassa, joissa alkoholin mielikuvamainonta on kiellettyä.

Ulla Järvi

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030