Apotti lupaa kuulla lääkäriä
HUS:n uuden potilastietojärjestelmän halutaan muistuttavan tuttuja toimisto-ohjelmia.
Vähemmän klikkauksia, tehokkaampaa lääkärintyötä ja parempaa potilasturvallisuutta. Näitä on luvassa, jos kaikki menee toivotulla tavalla HUS:n ja HYKS-kuntien (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kirkkonummi, Kerava, Kauniainen) uuden potilastietojärjestelmän hankinnassa.
Hankintaa pohjustamaan pääsee iso joukko potilastietojärjestelmien käyttäjiä: lääkäreitä, hoitajia ja sosiaalipalveluiden edustajia.
– Ennen tietojärjestelmät on valittu aina teknologia edellä eikä käyttäjien tarpeita ja mielipiteitä ole kuunneltu. Nyt hankkeen johdossa on lääkäri, ja käyttäjiä otetaan jo tässä vaiheessa mukaan määrittelemään, mitä tietojärjestelmältä tarvitaan, kertoo Apotti-hankkeen erikoissairaanhoidon projektipäällikkö, sisätautien erikoislääkäri Tinja Lääveri.
– Eri erikoisaloja edustavia lääkäreitä tulee olemaan mukana viitisenkymmentä. Syksyn aikana käytetään ainakin 20 kuukauden verran lääkärityöpanosta ja keväällä toinen mokoma, Lääveri kertoo.
Klikkauksia vähemmäksi
Järjestelmän hankinnassa kiinnitetään erityisesti huomiota käytettävyyteen. Klikkauksia ja niihin kuluvaa aikaa uskotaan saatavan vähemmäksi hyvällä yhteenvetonäkymällä.
– Käyttöliittymä pitää suunnitella niin, että kullakin näytöllä on ne tiedot, joita siinä tilanteessa tarvitaan ja että siirtyminen seuraavaan toimintoon vaatii mahdollisimman vähän klikkauksia, ICT-osuuden projektipäällikkö Mikko Rotonen kuvaa.
Käyttöliittymän halutaan myös muistuttavan yleisesti tuttuja toimisto-ohjelmistoja, jotta uuden opettelua olisi mahdollisimman vähän.
Nykytilanteessa lääkäri saattaa tavallisen vastaanoton aikana käyttää kolmea eri käyttöliittymää ja kolmen eri vuosikymmenen teknologiaa kirjatessaan potilaan tietoja ja tilatessaan laboratorio- ja röntgentutkimuksia.
Tavoitteena on hankkia potilastietojärjestelmä, jossa tämä onnistuisi yhdellä sisäänkirjautumisella.
Lisää turvallisuutta
Uuden potilastietojärjestelmän myötä samat tiedot ovat reaaliaikaisesti käytettävissä perusterveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa sekä kaikissa alueen kunnissa.
– Tiedon reaaliaikainen saatavuus parantaa potilasturvallisuutta, Lääveri näkee.
Turvallisuuden uskotaan kohenevan ja lääkärin työn sujuvoituvan, kun järjestelmä muistuttaa muun muassa laboratoriotulosten tarkistamisesta.
– Järjestelmä antaa myös valmiiksi tiedon siitä, mitä eri hoitoprotokollien mukaan tällaisen potilaan tilanteessa yleensä tehdään. Lääkärin ei tarvitse muistaa asiaa ulkoa tai edes tarkistaa sitä tietokannasta, Lääveri kuvaa.
Tällä hetkellä arvioidaan, että uusi potilastietojärjestelmä tulisi kymmenessä vuodessa maksamaan 300–500 miljoonaa euroa. Eri tietotekniikkatoimittajilta saatujen vastausten perusteella lasketun kustannushyötyanalyysin mukaan järjestelmä maksaisi itsensä takaisin seitsemässä vuodessa.
– On edullisempaa ostaa uusi yhtenäisesti toimiva integroitu potilastietojärjestelmä kuin käyttää nykyistä hajanaista terveydenhuollon tietojärjestelmää, Rotonen laskee.
HUS:n uusi potilastietojärjestelmä on määrä ottaa käyttöön vuoden 2017 alussa. Järjestelmän toimittaja valitaan ensi vuoden lopulla.
Anne Seppänen
Kuva: Panthermedia