Lehti 19: Ajan­kohtai­sta 19/2017 vsk 72 s. 1206

Apotti ohjaa yhtenäiseen toimintaan

Tuija Metsäaho
Kuvituskuva 1

Apotti-hanke on edennyt toteutus- ja käyttöönottovaiheeseen. Yksi keskeisimpiä tehtäviä on tiedon hyötykäytön toteuttaminen.

– Muutos aiempaan perustuu tiedon keräämiseen ja sen hyötykäyttöön, kuvaa Clinical and Social Care Lead, LT Antti Iivanainen Apotti Oy:stä.

Hän sanoo, että kirjaamisen tuottaman tiedon laatuun on kiinnitetty erityisesti huomiota. Tietojen pitää löytyä nopeasti, ja niiden hakeminen on helppoa.

Apotti-järjestelmä tuottaa tietoa monelle taholle: lääkärille, potilaalle, johdolle ja yhteiskunnalle.

Tietoa voi hyödyntää myös itsensä johtamiseen.

– Ammattilaisella on käytössään laatunäyttöjä. Niistä voi seurata, miten on kehittynyt ja saavuttanut asetetut tavoitteet.

Sairaalaryhmäkohtaisia raportteja saadaan kattavasti. Järjestelmä seuraa, että sovitun hoito-ohjelman toimenpiteet tulevat tehdyksi oikea-aikaisesti.

Tutkimuskin hyötyy systemaattisesta kirjaamisesta. Järjestelmä tuottaa tutkimukselle dataa ja hakee osallistujat tutkimuksiin.

– Vastaanoton yhteydessä järjestelmä voi ehdottaa tutkimusta, johon potilas olisi sopiva kandidaatti.

Lue myös

Rakenteisen kirjaamisen ansiosta säästöjä luvataan paljon. Asiakaslähtöinen toiminta ja potilasturvallinen järjestelmä auttavat ennakoimaan haittatapahtumariskiä ja puuttumaan siihen varhaisessa vaiheessa.

Tietojärjestelmän ensimmäinen käyttöönotto tapahtuu loppuvuonna 2018 Vantaalla ja HUS Peijaksessa.

Iivanainen esiintyi TERVE-SOS-tapahtumassa 4.5. Messukeskuksessa.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030