Ajan­kohtai­sta

Apotti toi paljon totuttelua uuteen

Käyttöönottoon on varauduttu HUS:ssa muun muassa siten, että aikaa per potilas on tavallista enemmän.

Tiiamari Pennanen
Kuvituskuva 1
Adobe/AOP

– Apotin käyttöönotto on sujunut ihan hyvin ja suunnitelmien mukaan, kertoo HUS:n johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi.

Apottiin siirryttiin lauantaina Meilahden tornisairaalassa, Meilahden kolmiosairaalassa, Syöpätautien klinikalla, Haartmanin sairaalassa, Silmä-korvasairaalassa ja Uudessa lastensairaalassa,  Iho- ja allergiasairaalassa, Töölön sairaalassa, Kirurgisessa sairaalassa sekä HUS:n toiminnoissa Malmin, Laakson, Auroran  ja Herttoniemen sairaaloissa. Tämän käyttöönoton jälkeen kaikki HUS:n sairaalat ovat siirtyneet Apotin käyttäjiksi.

Kun kyseessä on iso ohjelmisto, aina löytyy jotain säädettävää, mutta esiin ei ole tullut Mäkijärven mukaan mitään sellaista, mikä olisi toiminnan kannalta iso hidaste, este tai vaarantaisi toimintaa.

HUS:n lähetteiden siirtyminen Apottiin on aiheuttanut paljon opeteltavaa isolle joukolle työntekijöitä, mutta teknisesti ohjelma toimii eikä ole kaatunut. Älylääkekaappien yhteydessä on tullut esiin korjaustarvetta, mutta näissä tapauksissa Apotti on saatu ohitettua ja lääkkeet jaettua.

– Potilaat eivät ole jääneet ilman lääkkeitä, sanoo Mäkijärvi.

Lääkäreiden arkeen Apotti on tuonut paljon totuttelua uuteen.

– Lääkärit ovat tarkkoja siitä, miten he tekevät töitä ja mihin ovat tottuneet. Nyt kun asiat ovat eri tavalla, väkisinkin on totuttelua siihen uuteen.

Kritiikkiä on aiheuttanut se, että joitain entisen järjestelmän hyviä piirteitä ei ole saatu tuotua uuteen ohjelmistoon, kertoo Mäkijärvi.

– Esimerkiksi päivystyksessä kaipailtiin sisällä olevien potilaiden näkymää, jota ei ole saatu tuotua Apottiin. Se tietää lisää töitä, kun pitää naputella huone ja potilas kerrallaan.

Nuoremmille lääkäreille, jotka ovat tottuneempia IT-käyttäjiä, muutos on pienempi kuin vanhemmille kollegoille.

Ruuhkaa esimerkiksi päivystykseen Apotti ei ole ainakaan toistaiseksi tuonut. Käyttöönottoon on varauduttu siten, että työntekijöillä on aikaa per potilas tavallista enemmän. Lisäksi Apotti-asioissa on neuvomassa 1 800 asiantuntijaa, eli kaksi per kymmenen työntekijää.

Lue myös

Käyttöönotto on Mäkijärven mukaan sujunut paremmin nyt kuin keväällä.

– Fiilismittari näytti eilen 3,7/5. Se on aika hyvä lukema.

Fiilismittariin kaikki HUS:n toimintayksiköt antavat arvosanan kerran päivässä, ja mittari näyttää näiden keskiarvon. Nyt saatu lukema on Mäkijärven mukaan korkein, mitä käyttöönottojen tässä vaiheessa on saatu.

– Yleensä ensimmäisen viikon jälkipuolisko on kaikkein hankalin, ja siitä lähdetään nousuun.

Vaikka Apotin tekninen käyttöönotto vaikuttaa sujuneen ilman suuria ongelmia, muistuttaa Mäkijärvi, että toiminnan muutos ja uuden ohjelman opettelu kestävät kuukausia, jopa vuosia.

– Nämä ovat pitkiä projekteja, joten lopullinen arvio kannattaa siirtää tulevaisuuteen.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030