Hoitoonpääsyssä yhä alueellisia eroja
Kiireettömän ajan saaminen terveyskeskuslääkärille oli maaliskuussa 2012 hieman vaikeampaa kuin lokakuussa 2011. Lääkärin vastaanotolle pääsyssä oli suuria eroja terveyskeskusten välillä.
Kiireettömän ajan saaminen terveyskeskuslääkärille oli maaliskuussa 2012 hieman vaikeampaa kuin lokakuussa 2011. Lääkärin vastaanotolle pääsyssä oli suuria eroja terveyskeskusten välillä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kysyi hoitoonpääsytietoja terveyskeskusten johtavilta lääkäreiltä.
Noin 28 % väestöstä asui sellaisten terveyskeskusten alueilla, joissa sai kiireettömän ajan lääkärin vastaanotolle kahden viikon kuluessa. Itä-Savon sairaanhoitopiirin asukkaat joutuivat odottamaan lääkärin vastaanotolle pääsyä pisimpään. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä jouduttiin odottamaan pisimpään hoitajan vastaanotolle pääsyä.
Vähintään viikoittaisia vaikeuksia lääkärin kiireettömien vastaanottoaikojen antamisessa oli 37 %:lla terveyskeskuksista. Näiden terveyskeskusten alueilla asuu hieman alle puolet koko väestöstä. Viidennes väestöstä asuu alueilla, joilla oli päivittäin vaikeuksia lääkärin vastaanottoaikojen antamisessa.
Terveydenhuoltolain mukaan terveyskeskusten tulee julkaista tiedot odotusajoista vähintään neljän kuukauden välein. Neljäsosa terveyskeskuksista ilmoitti julkaisevansa tiedot odotusajoista harvemmin kuin laki edellyttää.
Hieman yli puolet väestöstä asuu sellaisen terveyskeskusten alueella, joissa välitön yhteydensaanti terveyskeskukseen toteutui ongelmitta. Jatkuvista ongelmista välittömän yhteyden saamisessa raportoi neljä terveyskeskusta. Niiden alueilla asuu noin prosentti väestöstä. Noin 70 % väestöstä asuu alueilla, joiden terveyskeskuksissa oli käytössä soittopyyntö- ja takaisinsoittojärjestelmä. Soittopyyntöihin vastattiin keskimäärin puolen tunnin kuluessa asiakkaan yhteydenotosta. Noin 30 % terveyskeskuksista seurasi puheluihin vastaamisaikaa operaattoriseurannan avulla.
Kuva: Sami Perttilä