Julkinen ja yksityinen saavat yhteistä kehittämisrahaa
nMiten sosiaali- ja terveydenhuollossa voitaisiin parantaa palvelujen hankintamenettelyä? Voisiko hallinto ottaa nykyistä paremmin huomioon potilaiden tarpeet?
Muun muassa tällaisiin kysymyksiin on tulevaisuudessa mahdollisuus vastata, jos Tekesin uudessa Innovaatiot sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä -ohjelmassa onnistutaan. Kesäkuussa käynnistyvä uusi rahoitusohjelma julkistettiin Helsingissä keskiviikkona.
- Tarkoitus on kehittää konkreettisia innovaatioita, ei vain tekniikkaa, korostaa ohjelmapäällikkö Mervi Pulkkanen Tekesistä.
- Hankkeiden keskeisinä ohjaavina rahoitusperiaatteina ovat asiakaslähtöisyys ja toimijoiden yhteistyö. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että rahoitettavissa kehityshankkeissa on oltava vähintään kaksi tahoa, kertoo puolestaan Tekesin toimialajohtaja Pia Harju-Autti.
- Ohjelma on suunnattu niin julkiselle, yksityiselle kuin kolmannellekin sektorille. Odotamme todellista yhteistyötä ja konkreettisia uudistuksia. Erityisenä tavoitteena on myös se, että uudistushankkeet ovat siirtokelpoisia ja siirtyvät myös muihin vastaaviin organisaatioihin, korostaa Mervi Pulkkanen.
Ohjelmaa on valmisteltu yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön, työ- ja elinkeinoministeriön, valtiovarainministeriön, Kuntaliiton, Raha-automaattiyhdistyksen, Stakesin, Sitran ja Terveyspalvelualan Liiton kanssa.
- Ohjelman poikkeuksellisen pitkä kesto johtuu siitä, että uskomme todellisten uudistusten vievän aikaa. Hankkeille on usein tyypillistä vuoden tai parin kesto, jolloin organisaatio ei ehdi ottaa niitä omikseen, sanoo Mervi Pulkkanen.
Peruspalveluministeri
Paula Risikko
sanoo lämpimästi kannattavansa Tekesin rahoitusohjelmaa.- Näen todellisen mahdollisuuden nyt vahvistuvassa kumppanuudessa ministeriön ja Tekesin välillä.
Risikko korostaa myös sitä, että yhdessä kumppanit voivat varmistaa sen, että kehittämistyöhön eri suunnista tuleva rahoitus ei ole päällekkäistä.
Voisiko meidän yksikkö saada rahaa?
Innovaatioita etsitään seuraavilta sektoreilta:
- Asiakkuuksien hallinta ja johtaminen
- Asiakaslähtöiset palvelut
- Johtamis- ja kannustinrakenteet