Lehti 34: Ajan­kohtai­sta 34/2000 vsk 55 s. 3313 - 3314

Karjaa ja Folkhälsan yrittävät nyt uudella sopimusmallilla

Karjaa ja Folkhälsan ryhtyvät ensi viikolla neuvottelemaan Meltolan terveydenedistämisalueelta ensi vuonna hankittavista palveluista. Neuvottelut käydään ensimmäistä kertaa uudistetun sopimusmallin mukaan: alkuvuodesta sopimusta muutettiin niin, että Karjaa maksaa kiinteän hinnan vain tilaamistaan palveluista.

Suvi Sariola

Karjaan kaupunki ostaa Folkhälsanilta koko perusterveydenhuoltonsa ja vanhustenhoitonsa. Vuoden 1998 lopulla suurin odotuksin alkanut yhteistyö ei ole kuitenkaan ollut niin auvoista kuin toivottiin.

Karjaa lähti yhteistyöhön tavoitteenaan pienentää huomattavan kalliita terveydenhuoltokustannuksiaan, mutta toive ei toteutunut odotetulla tavalla. Alkuperäinen sopimusmalli kävi kaupungille kalliiksi, sillä päätösvalta hoidosta oli Folkhälsanilla mutta viulut, eli todelliset kustannukset, maksoi kaupunki.

Karjaan kaupunginvaltuusto ja -hallitus ovat silti Folkhälsan-sopimuksen takana. Virkamiespuolella väki sen sijaan on vaihtunut yhteistyön tuoksinassa. Karjaan erotettu kaupunginjohtaja on julkisuudessa arvellut, että varoittelu yhteistyöstä Folkhälsanin kanssa on yksi syy hänen erottamiseensa. Toukokuussa irtisanoutui Karjaan kaupungin ylilääkäri Mauri Numminen. Kuntaliiton Audiator-yhtiössä työskennellyt, Folkhälsan-sopimusta arvostellut tilintarkastaja puolestaan sai siirron toisiin tehtäviin. Myös terveydenedistämisalueen johtaja on ehtinyt vaihtua.

Terveyspalvelujen taso on kuitenkin hyvä, sitä ei kiistä kukaan.

VASTAAVA LÄÄKÄRI TÖISSÄ VAIN VUODEN

Karjaan kaupungin ylilääkäri Mauri Numminen työskenteli kaupungin vastaavan lääkärin tehtävissä vain reilun vuoden ennen kuin irtisanoutui viime toukokuussa. Numminen sanoo lähtevänsä, koska oli kaupunginlääkärinä virkavastuussa, mutta ei yksinkertaisesti pystynyt vastaamaan toiminnasta.

- Poliitikot halusivat johtaa sitä poliittisista lähtökohdistaan, eikä Folkhälsanin ja Karjaan välinen sopimus jätä kaupunkia edustavalle viranomaiselle mitään ohjausmahdollisuutta, Numminen toteaa.

Hän on kuitenkin lupautunut toimimaan kaupungin vastaavana lääkärinä vielä lokakuuhun saakka, kunnes seuraaja saadaan valituksi.

HOITO HYVÄÄ - ONGELMANA HINTA

Nummisen mielestä karjaalaiset saavat Meltolasta hyviä terveyskeskuspalveluja, mutta ongelmana on niiden hinta.

- Kuntalaisille on pystytty takaamaan perusterveydenhuollon palvelut ja lääkärinvirat ovat täynnä. Meltolan terveydenedistämisalueen palveluksessa on hyviä lääkäreitä ja terveydenhuolto on laadukasta, hän sanoo.

- Ongelmana on vain perusterveydenhuollon kustannusten kalleus. Vuonna 1998 - ennen Folkhälsan-sopimusta - Karjaa maksoi paljon erikoissairaanhoidostaan. Sopimuksen teon jälkeen viime vuonna taas maksettiin paljon perusterveydenhuollosta, ja sama trendi tulee jatkumaan ensi vuonna, Numminen ennustaa.

Meltolan terveydenedistämisalueen johtaja Stefan Mutanen taas korostaa kokonaiskustannusten halpenemista.

- Karjaan terveydenhuollon ja vanhustenhuollon kokonaiskustannukset vähenivät 2,5 miljoonaa markkaa vuodesta 1998 vuoteen 1999, hän toteaa.

Samana aikana Karjaan erikoissairaanhoidon kustannukset pienenivät lähes seitsemän miljoonaa markkaa.

Muutos johtui Mutasen mukaan siitä, että Karjaalla käytettiin aikaisemmin turhaan erikoissairaanhoitoa, vaikka potilaat olisi voitu hoitaa perusterveydenhuollossa.

- Erikoissairaanhoidon käytön kustannukset halpenivat vuodessa 26 %. Voi spekuloida, onko se todellista vai jäikö potilaita hoitamatta, Numminen puolestaan toteaa.

FOLKHÄLSAN SATSASI MELTOLAAN

Folkhälsanin on väitetty tukeneen Meltolan terveydenedistämisaluetta ehkä 10 miljoonalla markalla.

Meltolaa johtava Mutanen myöntää Folkhälsanin satsanneen Meltolaan.

- Ensimmäinen vuosi, vuosi 1999, oli Folkhälsanin kannalta miinusvuosi. Kyllä tähän on tietoisesti satsattu, että saataisiin oikea rakenne.

- Tuki pitää osittain paikkansa. Folkhälsan tuli jossain määrin kaupunkia vastaan sikäli, että kaupunki ei maksanut kaikkia kustannuksia viime vuoden käytön osalta. Käyttömenot liittyivät siihen, että konsepti on uusi ja alussa on varmaankin enemmän kustannuksia kuin sitten, kun toiminta on lähtenyt pyörimään, sanoo Karjaan sosiaalijohtaja Göthe Österberg.

Folkhälsanilta ostetun hoidon hintaan vaikuttaa se, että Karjaa joutuu maksamaan kaikista palveluista arvonlisäveroa.

- Alv:n kokonaisvaikutukset ovat kaikki yhteenlaskettuna 3-4 miljoonaa markkaa. Käsittääkseni se ei yksin selitä korkeaa kustannustasoa, arvioi Mauri Numminen.

Hän etsisi selitystä raskaasta hallinnosta.

- Tällaisissa alle 10 000 asukkaan kunnissa johtoryhmän muodostavat usein aika suvereenisti johtava lääkäri, ylihoitaja ja talouspäällikkö. Meltolassa sen sijaan on kaksi organisaatiota päällekkäin, kun Karjaan entisen terveyskeskuksen koneisto henkilökuntineen on siirretty privaattituottajan oman organisaation päälle. Lisäksi Meltolassa on paljon suunnittelutoimintaa, Numminen kritisoi.

SOPIMUSTA MUUTETTIIN KEVÄÄLLÄ

Folkhälsanin ja Karjaan alkuperäisen sopimusmallin mukaan Karjaa maksoi Folkhälsanille todellisten toteutuneiden kustannusten mukaan. Lisäksi kaupunki oli sitoutunut tilaamaan palveluja vähintään 45 miljoonalla markalla.

Kun kustannukset eivät pienentyneetkään toivotulla tavalla, Karjaa halusi muuttaa sopimusta pystyäkseen paremmin vaikuttamaan kokonaiskustannuksiin. Nyt palveluille mm. määritellään kiinteät hinnat. Näin pitäisi päästä hallitsemattomasta jälkilaskutuksesta.

- Tämä nykyinen malli on ehkä bisnesmaailmaa ajatellen se tavanomaisempi, Stefan Mutanen toteaa.

Numminen epäilee sopimuksen muutoksen olevan enemmänkin kosmeettinen.

- Aparaatti on joka tapauksessa tietyn hintainen ja se koko hinta laskutetaan kuitenkin kaupungilta.

Lue myös

Ennen kuin sopimusneuvotteluihin viime keväänä ryhdyttiin, Karjaalle oli pyydetty selvitysmieheksi kehityspäällikkö Rolf Eriksson Kuntaliitosta.

Hän suositteli Karjaalle, että koko terveydenhuollon ja vanhustenhuollon kustannuksia vähennetään 1 500 markalla asukasta kohden vuoteen 2003-2005 mennessä. Suositukseen Eriksson päätyi verratessaan Karjaan kustannuksia väestöltään vastaavien vertailukuntien kustannuksiin.

- Erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon ja vanhustenhuollon kustannukset ovat Karjaalla yhdet kalleimmista Uudellamaalla. Palvelutasoa pitäisi muuttaa avohoitopainotteisemmaksi. Viime vuonna suunta olikin oikea. Potilaita siirrettiin erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon Meltolaan, Eriksson sanoo.

- Tänä vuonna on otettu ainakin kaksi askelta hyvään suuntaan. Kustannusten alentamisen tavoitteesta on sovittu, ja sopimusta on muutettu niin, että kustannukset ovat paremmin Karjaan hallittavissa, hän toteaa.

SOPIMUSTA OLISI VAIKEA PURKAA

Purkaakaan Karjaan ja Folkhälsanin sopimusta ei haluta eikä hevin voidakaan. Jos niin tehtäisiin, Karjaa joutuisi maksamaan Folkhälsanille takautuvasti esimerkiksi kaikki Meltolan sairaalakiinteistön korjauksista aiheutuneet kustannukset.

Mauri Nummisen mukaan niitä on jo kertynyt muutama kymmenen miljoonaa markkaa ja pesäeron hinta kasvaa koko ajan.

- Yhteistyössä on ajauduttu niin syvälle, että on varmaan parempi jatkaa, Numminen arvioi.

- Kun sopimuksen muutokset käsiteltiin kaupunginvaltuustossa keväällä, kukaan ei ehdottanut sopimuksen purkamista. Sitä haluttiin yksimielisesti vain muuttaa, sosiaalijohtaja Göthe Österberg toteaa.

Kokonaiskustannuksien pienentyminen viime vuonna antaa Österbergin mielestä osviittaa, että suunta on oikea.

- Kun Karjaa kerran teki tämän ratkaisun, on siihen minusta myös panostettava. Ei olisi hyvää politiikkaa tehdä iso ratkaisu ja parin vuoden kuluttua ryhtyä purkamaan sitä. Tähtäimen on oltava pitemmällä, hän toteaa.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030