Keskioluen siirto Alkoon säästäisi 350 ihmistä
Siirtämällä keskivahvat juomat Alkoon kulutus vähenisi yhdeksän prosenttia, mikä vähentäisi noin 350 alkoholin aiheuttamaa kuolemaa vuodessa.
Nyky-Suomessa vastaava muutos tarkoittaisi keskioluen sekä keskivahvan siiderin ja long drink -juomien myynnin lopettamista päivittäistavarakaupoissa. Vuoden 2010 aineistoa käyttäen alkoholin kulutuksen väheneminen arvioitiin tämän toimenpiteen seurauksena noin 9 prosentin suuruiseksi, mikä vähentäisi noin 350 alkoholin aiheuttamaa kuolemaa vuodessa. Vaikutus on merkittävä sillä liikenteessä kuolee vuosittain noin 300 suomalaista.
Tähän tulokseen päätyy Itä-Suomen yliopiston, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen yhteistutkimus.
Viime aikoina Suomessa on käyty keskustelua keskioluen kulutukseen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimuksen tekijät muistuttavat, että ainoa keino saada selville myyntirajoitusten vaikutus on havaintoihin perustuva tutkimus. Ruotsissa syntyi naturalistinen ihmiskoeasetelma vuonna 1977, kun päivittäistavarakaupassa myytävän oluen enimmäisalkoholipitoisuuden raja laskettiin 3,5 prosenttiin.
Päivittäistavarakaupoissa myytävien juomien alkoholipitoisuuden alentaminen vaikeuttaisi alkoholin saatavuutta, millä olisi erisuuntaisia vaikutuksia. Yhtäältä kulutetun oluen keskimääräinen alkoholipitoisuus alenisi ja oluen, siiderin ja long drink –juomien kysyntä vähenisi. Toisaalta Alkossa myytävän oluen, siiderin ja long drink –juomien kysyntä lisääntyisi. Alkon myynti ei kuitenkaan kasvaisi yhtä paljoa kuin se vähenisi päivittäistavarakaupoissa.
Arvioitu vaikutus alkoholin kokonaiskulutukseen on, että se laskisi 6-12 prosenttia, siis keskimäärin noin 9 prosenttia. Kulutuksen aleneminen puolestaan vähentäisi alkoholin käytön aiheuttamia kuolemia. Koska 90 prosenttia suomalaisista asuu alle 10 kilometrin päässä alkoholimyymälästä, on epätodennäköistä että toimenpide lisäisi keskioluen vahvuisten juomien matkustajatuontia ulkomailta. Kulutuksen laskusta säästynyt raha ohjautuisi muuhun kulutukseen.
Ulla Järvi
Kuva: Panthermedia