Ajan­kohtai­sta

Kysely: Potilastyytyväisyys heikkeni

Tyytyväisyys julkiseen terveydenhuoltoon väheni, mutta hammashoitoon kasvoi.

Heli Väyrynen
Kuvituskuva 1
Kansikuva

Tyytyväisyys terveydenhuoltoon on alimmillaan kymmeneen vuoteen, kertoo EPSI Ratingin kyselytutkimus, johon haastateltiin viime syksynä puhelimitse noin 300 suomalaista. Hammashoidon potilastyytyväisyys on kuitenkin parantunut.

Tyytyväisyys heikkeni nimenomaan julkiseen terveydenhuoltoon, kun taas yksityiseen terveydenhuoltoon se pysyi ennallaan. Ero julkisen ja yksityisen terveydenhuollon välillä kasvoi edellisestä vuodesta.

Lue myös

– Terveydenhuollossa on perinteisesti ajateltu, että hyvä kliininen laatu takaa myös korkean asiakastyytyväisyyden – näin ei kuitenkaan välttämättä ole. Yksityinen sektori on panostanut viime vuosina asiakaskokemuksen parantamiseen, ja tämä näkyy tuloksissa, arvioi Nordic Healthcare Groupin toimitusjohtaja Vesa Kämäräinen tiedotteessa.

Lapsiperheet olivat hieman muita tyytymättömämpiä sekä terveydenhuollon että hammashoidon palveluihin.

Lue lisää tutkimuksesta täältä.

Kuva: Sami Perttilä

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030