Leikkaus onnistui eilen Kajaanin keskussairaalassa
Missä kulkee terveen julkisuuden raja? kysyttiin useaan kertaan Potilasvakuutuskeskuksen seminaarissa.
Tiedotusvälineet julkistavat muun muassa Potilasvakuutuskeskuksen sairaalakohtaisia tilastoja korvatuista potilasvahingoista. Kertovatko uutiset pahoista töppäilyistä hoidossa vai sairaalan potilasasiamiesten ja henkilökunnan keskimääräistä suuremmasta paneutumisesta asiakaspalautteeseen?
Miltä tuntuu tehdä töitä yksikössä, jota julkisesti riepotellaan? Miltä tuntuu potilaasta, jos se hänen ainut mahdollinen hoitopaikkansa?
Kysymys voi olla myös oikeusturvasta. Tulisiko potilaalla olla oikeus tietää, jos hänen hammaslääkärinsä liikkuu taitojensa ylärajoilla ja implanttien istututus onnistuu aniharvoin?
- Avoin vuoropuhelu terveyspalveluista on tärkeää. Julkisuuden kautta tulee päättäjien saattaa väestön tietoon keskeisiä reunaehtoja, jotka määrittelevät terveydenhuollossa työskentelevien työtä, totesi seminaarissa Jyväskylän terveyskeskuksen ylilääkäri
Sirkka Keikkala
.Tällä hetkellä median viesti tuntuu olevan se, että sairaanhoito tulee yhteiskunnalle ihan kohta liian kalliiksi, eikä lääkkeitä pitäisi syödä, koska valtio menee sairaiden vuoksi melkein vararikkoon.
- Miksi vain negatiivinen uutinen on uutinen? valittivat terveyden ammattilaiset. Miksei positiivisistakin asioista voisi kertoa?
Niinpä!
Miltä tuntuisi kävellä ärrälle, jossa iltapäivälehtien lööppitelineissä kirkuisivat otsikot: "Leikkaus onnistui eilen Kajaanin keskussairaalassa!"