Lehti 45: Ajan­kohtai­sta 45/2004 vsk 59 s. 4351

Mihin jäi tietotekniikan koulutus?

Ulla Järvi

- Nykyisin ei välttämättä muisteta, miten nuori ilmiö tietotekniikka on. Työelämässä on paljon ihmisiä, jotka ovat hankkineet tietotekniikkataitonsa vasta aikuisiällä, muistuttavat diplomi-insinööri Matti Paajanen ja professori Jari Multisilta, jotka ovat tutkineet tietotyön tuottavuutta, työssä oppimista ja teknologioita.

- Teknologinen kehitys ja tietotyön lisääntyminen ovat edenneet niin huimaa vauhtia, ettei monissa yrityksissä ole ehditty tai huomattu kiinnittää riittävästi huomiota tietotekniikan koulutukseen. Kuitenkin tietotyön luonteeseen kuuluu jatkuva oppiminen ja opettaminen, organisaatioiden työntekijöitä tutkimukseensa haastatelleet miehet kertovat.

Uusien tietojärjestelmien ja laitteiden käyttöönotto osoittautui akilleenkantapääksi. Jos käyttöönoton yhteydessä työntekijöille varattaisiin riittävästi aikaa koulutukseen, ei uutta teknologiaa koettaisi vain työmäärän lisääntymiseksi, kuten nyt usein tapahtuu.

Lue myös

- Haastatteluissamme kävi ilmi, että työntekijät suhtautuvat ennakkoluulottomasti uusiin asioihin ja ovat valmiita kehittämään järjestelmiä, jos he saavat aikaa oppia, saavat palautetta ja kokevat, että heidän parannusideansa otetaan huomioon, Paajanen ja Multisilta toteavat.

Heidän tutkimushankkeensa on osa Suomen Akatemian Life as Learning -tutkimusohjelmaa.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030