Lehti 10: Ajan­kohtai­sta 10/2011 vsk 66 s. 809

Myös tutor kaipaa oppia

Jaana Ahlblad

Vastavalmistuneelle lääkärille on suositusten mukaan nimettävä työelämän ohjaajaksi vanhempi kollega. Yleensä oppiminen tapahtuu vierestä seuraamalla, potilastapausten kautta ja kahvipöytäkeskusteluissa, mutta oppimista tehostaisi merkittävästi se, että ohjaaja olisi kouluttautunut tehtäväänsä.

Näin uskovat Duodecimin koulutusvaliokunta ja Nuorten lääkärien yhdistys, jotka järjestivät ensimmäisen Taitavaksi tutoriksi -koulutuksen helmikuun alussa. Palaute 11:ltä opetukseen osallistuneelta tutorilta oli yksiselitteinen: Kurssi oli hyödyllinen ja sille halutaan jatkoa.

Kurssilla käsiteltiin muun muassa pedagogiikkaa ja oppimisen metodiikkaa sekä niitä erikoispiirteitä, joita asiantuntijaksi oppimiseen sisältyy. Kurssin osanottajissa oli sekä eurolääkärien että erikoistuvien lääkärien tutoreita eri puolelta Suomea.

Eräs koulutuksen taustavoimista oli LL Elina Keikkala. Hän arvioi, että jatkokursseja voitaisiin järjestää räätälöitynä eri ryhmien tutoreille.

- Tällä ensimmäisellä kurssilla keskityimme tutoroinnin yleisiin aiheisiin. Tarkoitus on, että koulutuskokonaisuus koostuisi useammasta osiosta, NLY:n varapuheenjohtana toimiva Keikkala kertoo.

Lue myös

Keikkalan mukaan koulutus antaa tutoreille vertaistukea ja uusia työkaluja toisinaan hankaliinkin opetustilanteisiin.

- Tutortilanne on otollinen hetki opettaa uusia ihmisiä tekemään asiat oikein ja järkevästi. Se kantaa jatkossa potilaiden ja koko työyhteisön eduksi, Keikkala sanoo.

Vuosittain terveyskeskuksissa ja sairaaloissa on ohjattavana toista tuhatta eurolääkäriä ja noin kaksi tuhatta erikoistuvaa.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030