Ruuhkahuiput ongelma päivystyksissä
Valviran mukaan hankalin päivystystoiminnan ongelma ovat ruuhkahuiput. Niiden ennakointiin ja tilanteissa selviämiseen tarvitaan lisää menetelmiä. Mikään päivystysyksikkö ei voi yksin ratkaista henkilöstön riittävyyteen liittyviä ongelmia, vaan asia kytkeytyy alueen sote-palvelujen kokonaisuuteen.
Myös tietojärjestelmät ovat yleinen ongelma. Varsinaisia potilastietojärjestelmiä voi olla useita. Lisäksi potilastietoja dokumentoidaan muihin järjestelmiin, kuten toiminnanohjaus- ja laboratoriojärjestelmiin.
Valvira arvioi päivystystoimintaa vuosina 2016–2017 eri menetelmillä, kuten päivystysyksiköiden ohjaus- ja arviointikäynneillä. Kokonaiskuva päivystystoiminnasta oli kuitenkin positiivinen.