Selkeys oli valttia Stetari-kilpailussa
Lääkäripäivillä jaettiin vuoden 2014 lääkemainonnan Stetari-kilpailun palkinnot. Tuotesarjassa voitto meni Takedalle ja reseptilääkeilmoittajien yrityssarjassa Orion Pharmalle.
Stetari-kilpailun tuotesarjan voitto meni Takedalle selkeästä ja rauhallisestä Circadin-ilmoituksesta. Tuotesarjan toiseksi ja kolmanneksi ylsivät Orion Pharman Ramipril ja Candesartan-ilmoitukset, jotka onnistuivat pysäyttämään tehokkaasti.
Reseptilääkeilmoittajien yrityssarjassa arvioidaan kolme saman yrityksen eri ilmoitusta. Orion Pharman voiton vieneestä kolmikosta (Ramipril, Candesartan ja Easyhaler) todettiin, että asia tuli esiin selkeästi ja ilmoittajan kotimaisuus jäi mieleen. Toiseksi tullut Algol Pharma (Arthryl, Precosa kahdella eri ilmoituksella) onnistui pysäyttävillä kuvillaan ja selkeillä, asiallisilla teksteillään. Kolmanneksi valittu Takeda (Circadin kahdella eri ilmoituksella, Diformin) erottui rauhallisella kokonaisuudella, josta jäi hyvä mieli.
Myös ilmoittavat yritykset ovat perinteisesti saaneet valita oman suosikkinsa. Tänä vuonna voiton vei AbbVie tuoteellaan Humira.
Lääkärilehti on järjestänyt Stetari-ilmoituskilpailun jo vuodesta 2005. Puhelinhaastatteluilla tutkittiin 73 ilmoitusta vuonna 2014. Kutakin lehden kilpailunumeroa arvioi 120 lääkäriä, jotka oli valittu satunnaisotannalla.
Kuvassa Heidi Hartman ja Jarmo Kettu Orion Pharmasta.
Ulla Toikkanen
Kuva: Jukka Mykkänen