Suomeen uusi kieltolaki?
Suomalaiset juovat alkoholia enemmän kuin koskaan, ja viinasta on tullut niin työikäisten miesten kuin naistenkin pahin tappaja. Lääkäriliiton valtuuskunta julkisti viime viikolla kannanoton, jossa esitetään kovia ja pehmeitä keinoja alkoholihaittojen taltuttamiseksi.
Onko meillä oikeasti enää mitään keinoja pelastaa suomalaiset juojat, A-klinikkasäätiön toimitusjohtaja Lasse Murto?
- Tutkimukset ja kokemus ovat osoittaneet, että alkoholin hinta on ylivoimaisesti tehokkain keino vaikuttaa kulutukseen. Mitä halvempaa viina on, sitä enemmän juodaan.
Lääkäriliitto esittää myös totaalia mainoskieltoa alkoholille; purisiko tällainen kieltolaki?
- Elämme vaihetta, jossa kaikki hyvät keinot alkoholinkulutuksen vähentämiseksi on välttämätöntä ottaa käyttöön. Mainonnan kieltäminen tai rajoittaminen ei tutkimusten mukaan ole kiistattoman vaikuttavaa, mutta en sitäkään keinoa torjuisi suoralta kädeltä. Katson nyt etenkin olutfirmojen suuntaan. Niiden harjoittama nykyinen mielikuvamainonta on varsin voimallista.
Tarkoitatko, että oluesta on mainoksissa tehty kiva juoma. Eikö juuri se ole mainonnan tarkoitus?
- Mielikuvamainonnassa alkoholin nauttimisesta tehdään olennainen osa nuorten ja etenkin nuorten miesten välistä toveruutta ja yhdessäoloa. Se ei voi olla vaikuttamatta meidän asenteisiimme, ei pelkästään kulutukseen.
Mitä mieltä sitten olet Pekka Puskan ahkerasti esittämästä ja yhtä ahkerasti torjutusta ehdotuksesta laskea oluen alkoholiprosenttia?
- Sekin keino on otettava ehdottomasti harkittavaksi. Panimoteollisuus ja oluen ystävät vetoavat oluen makuun, mutta eikö sekin liene tottumiskysymys.