Lehti 22: Ajan­kohtai­sta 22/2011 vsk 66 s. 1816

Tutkimus kertoo lääkäriksi kasvamisesta

Anne Seppänen

Millaisten vaiheiden kautta vastikään lääketieteen opinnot aloittaneesta untuvikosta kasvaa lääkäri? Miten opiskelijat oppivat ja miten lääketieteellinen asiantuntijuus kehittyy?

Näihin kysymyksiin etsitään vastauksia Oulun ja Turun yliopistojen yhteisessä LeMEx-hankkeessa (Learning Medical Expertise).

Vuonna 2006 lääketieteen ja hammaslääketieteen opinnot aloittaneet opiskelijat ovat vuosittain saaneet vastattavakseen kirjallisia pohdintatehtäviä, joista kertyy kuuden opiskeluvuoden aikana lääketieteen koulutuksen vaikuttavuudesta kertova tutkimusaineisto.

Aineistosta tehdään pitkittäistutkimus, joka kertoo yhden vuosikurssin kasvusta ja kehityksestä kohti lääkäriyttä.

Ensimmäisen kerran opiskelijat pohtivat hyvän lääkärin ominaisuuksia ja eettisillä kysymyksillä ryyditettyä potilastapausta jo toisena opiskelupäivänään lääketieteellisessä tiedekunnassa. Vuosittain piirretään myös käsitekartta aiheesta terveys ja sairaus. Lisäksi käytössä on opiskeluorientaatiomittari.

Lue myös

- Tämä on hidas, mutta ainoa tapa saada tietoa siitä miten koulutus vaikuttaa opiskelijoihin ja heidän kypsymiseensä, kertoo koulutusdekaani Olli Vainio Oulun yliopiston lääketieteellisestä tiedekunnasta.

- Lääketieteen koulutusta tutkitaan tällä hetkellä lisääntyvässä määrin. Koulutuksen suunnittelun pitää perustua tutkittuun tietoon, Vainio sanoo.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030