Väkivallan uhkaan puututaan herkemmin
Useimmiten huono käytös on jonkinlainen avunhuuto. Kun siihen tartutaan herkästi, päästään isompien pulmien ääreen ja saadaan tarjottua nuorelle apua.
– Nykyisin selvitetään sellaisetkin vähäpätöiset tilanteet, jotka kymmenen vuotta sitten olisi saatettu ohittaa olankohautuksella.
Miten kouluterveydenhuollossa voidaan erottaa vakavan väkivallan uhka huomiohakuisuudesta, jonka tarkoitus ei ole vahingoittaa ketään?
– Nuoren tilanne täytyy kartoittaa tarkasti ja selvittää, mikä on hänen toimintakykynsä koulussa, kotona ja vapaa-ajalla. Väkivaltaa ei nosteta esiin ainoana asiana, vaan arvioidaan kokonaistilanne, Mäkilä kertoo.
Keinoja ovat keskustelut nuoren itsensä, opettajan ja huoltajan kanssa. Neuvola- ja kouluaikaisten terveystarkastusten kirjauksista saadaan tietoja nuoren kehityksestä ja mahdollisista aiemmista pulmatilanteista. Usein kaverit kertovat muita oppilaita koskevista huolistaan kouluterveydenhoitajalle.
– Kokoamme ikään kuin palapeliä. Sitä kautta syntyy näkemys kokonaiskuvasta.
Mäkilä ei usko, että uhkaavista tilanteista tai puheista tehtäisiin kouluissa jo liiankin iso numero.
– Useimmiten huono käytös on jonkinlainen avunhuuto. Kun siihen tartutaan herkästi, päästään isompien pulmien ääreen ja saadaan tarjottua nuorelle apua.
Usein apu psyykkisesti oireilevalle nuorelle löytyy kouluterveydenhuollosta, koulupsykologilta tai kuraattorilta. Vakavammissa tapauksissa konsultoidaan erikoissairaanhoitoa.
Nuorten väkivaltaisuus ei ole Mäkilän tuntuman mukaan lisääntynyt viime vuosina.
Lue artikkeli perjaintaina 25.2. ilmestyvästä Lääkärilehdestä, s. 643–50.
Anne Seppänen