Lehti 33: Ajan­kohtai­sta 33/2009 vsk 64 s. 2538

Virallisia valituksia vai suoraa puhetta?

Hertta Vierula

Mitä tehdä, kun potilas tulee valittamaan, että lääkäri on tehnyt virheen?

- Virheiden kohtaaminen on yksi vaikeimpia asioita lääkärin työssä, arvioi lääketieteen etiikan opettaja, dosentti

Pekka Louhiala

.

Potilaat kuitenkin antavat paljon anteeksi, kunhan lääkäri myöntää virheensä ja pyytää anteeksi.

- Olen huomannut, että valtaosa valituksista johtuu kommunikaatio-ongelmista, Louhiala kertoo.

Sellaiset ongelmat ratkeavat usein puhumalla.

Jos potilas tulee valittamaan toisesta lääkäristä, helpointa voi olla ohjata potilas potilasasiamiehen puheille. Dosentti

Samuli Saarni

arvioi, että potilasasiamiehen puoleen käännytään ehkä liiankin helposti. Kaikkea ei tarvitse tehdä virallisia teitä.

- Kollegiaalisuuden nimissä pitäisi ensin ottaa yhteys lääkäriin, josta potilas valittaa. Toiselle lääkärille soittamista ei pidä arastella.

Läheskään aina ei ole kysymys virheistä, joista potilas voisi saada korvauksia potilasvalitusjärjestelmän kautta. Epäselvyyksien ja väärinymmärrysten oikominen on silti kaikkien etu. Saarnin mukaan niin potilaalle kuin lääkärille olisi helpointa hoitaa asiat suoraan, ilman byrokratiaa, virallisia valituksia ja vastineita.

- On tärkeää, että lääkäri, josta valitetaan, saa kuulla tyytymättömyydestä, vaikka varsinaista virhettä ei olisikaan tapahtunut. Silloin hän voi myös parantaa menettelytapojaan.

Myös silloin kun on selvää, että hoidossa on tapahtunut virhe, joka johtaa potilasvalitukseen, kannattaa Saarnin mielestä asioiden selvittäminen aloittaa kollegan kanssa puhumalla. Tärkeintä on tietenkin, että potilas saa hyvää hoitoa.

Louhialakin painottaa kollegiaalista lähestymistä, mutta muistuttaa, että on hyvä, jos kynnys ottaa yhteyttä potilasasiamieheen on matala.

- Potilasasiamies on neutraali, neuvova taho, jolle potilaan voi toki aina ohjata.

Lue myös

Toinen mielipide ei ole loukkaus

Sekä Saarni, että Louhiala korostavat, että Suomessa voisi ottaa oppia second opinion -kulttuurista.

- Ei ole loukkaus lääkäriä kohtaan, vaikka potilas pyytäisi toisen mielipiteen, Louhiala arvioi.

Isoissa, potilaan terveyttä koskevissa asioissa on luonnollista, että potilas haluaa kuulla toisenkin lääkärin mielipiteen. Julkisen järjestelmän sisällä se ei välttämättä onnistu.

- Suomalaisen järjestelmän mukaan potilaalla ei ole oikeutta toiseen mielipiteeseen, joten sitä pitää tavallisesti hakea yksityiseltä puolelta, Saarni pohtii.

Lääkäri voi itsekin kannustaa potilasta käymään myös toisen lääkärin vastaanotolla.

Lue myös potilasasiamiesten työstä tehty tutkimus, s. 2573-7.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030