Lehti 12-13: Ajan­kohtai­sta 12-13/2021 vsk 76 s. 770 - 771

Yhdeksän kysymystä Kollegasta

Lääkäreiden ­konsultointipalvelulla ­Kollegalla on jo yli 11 000 rekisteröityä käyttäjää. Lääkärilehti kokosi Kollegasta yhdeksän kysymystä ja haki niihin vastaukset.

Pekka NykänenHertta Vierula
Kuvituskuva 1
Jussi Helttunen

– Vain muutama konsultaatio kuukaudessa jää ilman vastauksia, kertoo Kollegan takana olevan Panacean toimitusjohtaja Wille Komulainen.

Kuvituskuva 2
Jussi Helttunen

– Kollegaan ei kulu Lääkäriliiton rahaa. Palvelu pidetään maksuttomana mainoksilla, kertoo tekninen johtaja Juho Koponen.

1. Miksi?

– Halusimme tarjota jäsenille tietoturvallisen konsultointimahdollisuuden, kertoo Lääkäriliiton valtuuskunnan puheenjohtaja Marjo Parkkila-Harju. Hän oli liiton puheenjohtaja, kun Kollegaa suunniteltiin ja otettiin käyttöön.

Käyttäjät tunnistetaan lääkäreiksi Fimnet-kirjautumisen avulla. Juuri tämä on Kollegan tärkeä etu verrattuna sosiaaliseen mediaan. Tunnistus on luotettava ja alusta tietoturvallinen. Konsultointi Facebookissa tai WhatsAppissa ei täytä tietoturvallisuuden vaatimuksia.

Kollegassa voi somesta poiketen konsultoida myös nimettömänä.

2. Keitä takana?

Kollegaa ylläpitää ja kehittää ohjelmistoyritys Panacea, jonka ovat perustaneet lääkäri Wille Komulainen ja diplomi-insinööri Juho Koponen. Lääkäriliitto omistaa Panaceasta pienen osuuden.

– Halusimme varmistaa, että yhteistyö vastaa liiton tavoitteita jäsenpalvelujen laadusta, ja siksi osallistuimme osakeantiin, kertoo Lääkäriliiton puheenjohtaja Tuula Rajaniemi.

– Saimme yhtiössä myös yhteistyötä vahvistavan hallituspaikan, vaikkei se omistusosuuden koolla olisi ollut perusteltavissa.

3. Miten toimii?

Kollegassa voi kysyä palvelun muilta käyttäjiltä vapaasti apua lääkärin työhön ja potilastapauksiin. Konsultoinnit tapahtuvat yli erikoisalojen.

– Lähes kaikkiin konsultaatioihin vastataan, vain muutama jää kuukaudessa ilman vastauksia, Wille Komulainen kertoo.

Potilas ei saa olla tunnistettavissa. Sisällöistä ei saa ottaa kuvakaappauksia, eikä niitä saa levittää muita kanavia pitkin.

Vaikka konsultoinnin voi tehdä nimettömänä, vastaukset kirjoitetaan aina omalla nimellä.

Palvelua voi käyttää iOS- ja Android-laitteilla tai selaimella osoitteessa www.konsultoikollegaa.fi. Applikaatio pitää sisällään Lääkäriliiton sähköisen jäsenkortin.

Konsultointeja tehdään päivittäin noin 35. Palvelu aukesi vastikään myös Ruotsissa.

Kollegan kautta voi konsultoida myös hammaslääkäreitä. Heillä on käytössään oma Hammaskollega-palvelunsa.

4. Kuluuko jäsenten rahaa?

Ei. Kehittämisestä ja kustannuksista vastaa Panacea. Palvelu pidetään maksuttomana mainoksilla.

– Pyrimme siihen, että mainokset olisivat lääkärille hyödyllisiä, Juho Koponen kertoo.

Lääkäriliiton varallisuudenhoitostrategian mukaisesti liitolla voi olla omistuksia muutenkin kuin tuotto-odotusten perusteella. Perusteluna voi olla koulutuksen, terveydenhuoltoalan, kotimaisen lääkärityöllisyyden tai yleisen tasa-arvon edistäminen sekä jäseniä suoraan hyödyttävä tarkoitus.

5. Miksi konsultoida voi myös nimettömänä? 

Nimettömyydellä halutaan madaltaa konsultoinnin kynnystä ja varmistaa, ettei kukaan jätä pyytämättä apua arkailun vuoksi. Nimettömyys myös vahvistaa tietosuojaa, jos potilas on esimerkiksi lääkäri itse, hänen läheisensä tai julkisuuden henkilö.

Nimettömyys on osoittautunut tarpeelliseksi. Kaksi vuotta palvelun julkaisemisen jälkeen, nimettömiä konsultaatioita on tehty lähes 12 000, ja niitä on tehnyt yli 1 600 lääkäriä. 

6. Miksi moderoijien nimiä ei kerrota?

Moderointi perustuu palvelun sääntöihin, joten työ on yksiselitteistä ilman henkilökohtaista harkintaa. Pääasiallinen tehtävä on huolehtia, ettei konsultaatioissa ole tietosuojaloukkauksia. Moderoijien henkilöllisyyden julkistamista ei siksi ole nähty tarpeelliseksi.

Lue myös

Moderoijat ovat lääkäreitä. Kollegan kehitystiimi pääsee myös palveluun, mutta heillä ei ole mahdollisuutta moderoida, kirjoittaa tai muokata sisältöä.

Konsultaatioiden nimettömyys voi vaikuttaa keskustelun sävyyn, joten moderointi seuraa myös sitä. Erimielisyyksistä voi antaa palautetta sähköpostitse. Palautteen käsittelevät kehitystiimi sekä lääkäriylläpitäjä ja tarvittaessa Lääkäriliiton edustaja.

7. Saako tiedot poistettua?

Kollega tallentaa käyttäjistä vain välttämättömät tiedot (esimerkiksi nimi, titteli) sekä konsultaatiot, vastaukset ja reaktiot. Ilman niitä palvelu ei voi toimia.

Käyttöanalytiikkaa kerätään pseudonymisoituna eli ilman henkilötietoa.

Käyttäjä voi poistaa tilinsä ja tietonsa. Aiemmin poistamista piti pyytää kirjallisesti, mutta nyt se onnistuu valikoista. Tiedot poistuvat pysyvästi.

8. Käyttääkö Panacea lääkäreitä ilmaisena työvoimana ja myy sisältöä?

Liiketoimintamalli perustuu yksin mainosmyyntiin. Kerättyä sisältöä ja tietoja ei myydä.

9. Miksi kysymykset ovat ajoittain maallikkotasoa?

Konsultaatioiden sisältöön eivät ylläpito, kehitystiimi ja Lääkäriliitto voi vaikuttaa. Jokaisen konsultaation takana on kuitenkin lääkäri tai lääketieteen kandidaatti.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030