Ammatinharjoittajan ja lääkärikeskuksen välinen sopimusmalli
Suomen Lääkäriliitto ja Lääkäripalveluyritysten Yhdistys (LPY) uudistivat alkuvuodesta ammatinharjoittajan ja lääkärikeskuksen välisen sopimusmallin. Samalla sovittiin potilaille tuotettavia yksityisiä terveyspalveluita koskevista ehdoista.
Mallisopimusta ja ehtoja sovelletaan lääkärikeskuksen ja siellä toimivien itsenäisten ammatinharjoittajien tuottaessa potilaille yksityisiä terveyspalveluja. Lääkäriliitto suosittaa uuden sopimusmallin käyttöönottoa.
Vastaanottotoiminnan suositussopimuksessa on täsmennetty lääkärikeskuksen velvollisuutta informoida ja tarvittaessa neuvotella ammatinharjoittajana toimivan lääkärin kanssa seikoista, jotka vaikuttavat ammatinharjoittajan asemaan. Suosituksissa todetaan myös, että ammatinharjoittajalla on oman palkkionsa osalta mahdollisuus itsenäisesti jatkaa perintää, vaikka lääkärikeskus olisi sen jo lopettanut. Suosituksen mukaan lääkärikeskuksen tulisi toimittaa ammatinharjoittajalle vuosittaista lääninhallitukselle annettavaa toimintakertomusta varten tiedot potilasmääristä ja vastaanottokäynneistä ym.
Ammatinharjoittajan osalta on viitattu Lääkäriliiton ja LPY:n välillä solmittuihin yleisiin ehtoihin, joita ammatinharjoittajan tulee noudattaa. Ammatinharjoittajan tulee myös neuvotella lääkärikeskuksen kanssa mahdollisesta osallistumisesta ostopalvelusopimuksen tai muiden sopimusasiakkaiden, kuten kuntien, vakuutusyhtiöiden tai työterveyshuoltoasiakasyrityksen, kautta tulevien potilaiden hoitoon. Ammatinharjoittaja kuitenkin ratkaisee itsenäisesti osallistumisen näiden potilaiden hoitamiseen.
Lääkäriliitto suosittaa, että yksityiset ammatinharjoittajat perehtyvät vastaanottotoiminnan sopimusmalliin ja yleisiin ehtoihin, jotka löytyvät liiton verkkosivuilta (www.laakariliitto.fi). Koska monet lääkäriasemat ovat uusimassa sopimuksia ja niissä saattaa olla lisäehtoja, on ammatinharjoittajan hyvä epäselvissä tapauksissa ottaa yhteyttä liiton edunvalvontatoimialaan.