Lehti 1-2: Liitto toi­mii 1-2/2012 vsk 67 s. 73 - 75

Brändin ytimessä lääkäri

Uusi ilme kertoo johdonmukaisesti liiton luonteesta ja toiminnan tavoitteista.

Paula Launonen

Ihmisläheinen, yhteisöllinen, palveleva, rohkea, kehittyvä, asiantunteva, näkemyksellinen. Lääkäriliiton talousjohtaja Heidi Lehtinen luettelee adjektiiveja, joilla viime keväänä perustettu brändityöryhmä määritteli Lääkäriliiton identiteettiä.

Samoja laatusanoja kuultiin tytäryhtiöiden ja luottamushenkilöiden brändityöpajoissa.

Napakka urakka

Lehtisen mukaan työ eteni sujuvasti. Visuaaliset linjaukset ja graafinen ohje valmistuivat määräaikaan mennessä joulukuussa.

- Prosessi oli antoisa. Pohdimme laajasti ja syvällisesti työmme ydintä. Mietimme, mistä aineksista liitto koostuu, miltä näytämme ja tunnumme.

Konkreettisimmin brändipohdiskelujen tulokset näkyvät uutena yhteisötunnuksena sekä julkaisujen, materiaalien ja tapahtumien ulkoasussa.

Maine kantaa

Työryhmän puheenjohtaja, Lääkäriliiton varatoiminnanjohtaja Hannu Halila korostaa, että brändi on ulkoisia tunnuksia paljon laajempi asia.

- Kun puhutaan organisaation brändistä, kysymys on sekä ihmisten mielissä syntyvästä mielikuvasta että päivittäisestä toiminnasta. Lääkäriliiton brändääminen on kiitollista työtä, koska suomalainen yhteiskunta arvostaa toimintaamme. Meillä on hyvä maine.

Halila viittaa Taloustutkimuksen kyselyyn, jossa joka toinen vuosi kartoitetaan kansalaisten mielipiteitä eri ammattiliittojen vaikuttavuudesta. Lääkäriliitto on perinteisesti pysynyt kärjessä.

Vuonna 2011 vastaajat nostivat Lääkäriliiton Suomen arvostetuimmaksi ammattijärjestöksi.

Menee perille

- Selkeä, yhtenäinen ilme on sateenvarjo, jonka alla liitto edelleen vahvistaa vaikuttavuuttaan sekä edunvalvojana että terveydenhuollon kehittäjänä, Halila painottaa.

Samoilla linjoilla on vuodenvaihteessa 2012 aloittanut uusi puheenjohtaja Raija Niemelä.

- Kun tiedostamme itse, mitä olemme ja mitä haluamme, ja kiteytämme nämä periaatteet viestintään, vuorovaikutus sujuu mutkattomasti sekä oman yhteisön sisällä että ulkopuolella.

Uudistuksen myötä liiton kaikkien palveluiden nimet alkavat Lääkäri-sanalla. Esimerkiksi koulutus- ja it-palveluyhtiön Fennomed-nimen tilalle tuli Lääkärikompassi.

- Kompassi näyttää suuntaa - minne päin edetä, jotta päästään tavoitteeseen. Lääkärikompassi tarjoaa lääkäreille hyötyä ja on tukena arjen työssä, selittää puolestaan Lehtinen.

Julkaisuihin mainostilaa myy Lääkäri Mediat.

Muoto pysyy

Käytössä on neljä samanmuotoista yhteisötunnusta. Lääkäriliiton logo on vihreä ja Lääkärilehden tunnus sininen. Lääkäri Medioiden väri on turkoosi ja Lääkärikompassin keltainen.

Talousjohtajan tehtävän ohessa Lääkärikompassin ja Lääkäri Medioiden toimitusjohtajana työskentelevä Lehtinen tunnustaa tykästyneensä erityisesti Lääkärikompassin väritykseen.

- Aurinkoisen keltaisen ja maanläheisen okran yhdistelmä kertoo arvoista, joilla Lääkärikompassi palvelee asiakkaitaan: valoisaa, innovatiivista kehittämistä yhtä aikaa "pää pilvissä ja jalat maassa".

Myös Niemelän mielestä kokonaisuus on raikas ja myönteinen.

Erityistä kiitosta saa yhteisötunnus.

- Logossa lääkäriprofession tieteellinen ydin yhdistyy yhteiskunnallisen vaikuttajan kykyyn vastata ajankohtaisiin haasteisiin, Niemelä pohtii ja lisää:

- Käärmekin näyttää nyt tosi ystävälliseltä.

Reippaasti uusiksi

Lääkäritalon henkilökunnalla on vuodenvaihteessa riittänyt vipinää materiaalien ja välineiden muokkaamisessa. Käyntikortit, lehtiöt, rollupit, nettisivut, kynät, kassit, ilmoitukset, powerpointit - turbulenssi ulottuu sähköisistä dokumenteista kirjoituspöydän tarvikkeisiin ja tiedotusmateriaaleihin.

Lääkäritalon ulkoseinää uusi merkki komistaa maanantaista 9.1.2012 alkaen.

Tämän jälkeen kulmikas käärme ei kolistele myöskään seinien sisällä tuotettavissa materiaaleissa.

Samasta päivästä lähtien sähköpostiosoitteisiin kirjoitetaan etunimen, sukunimen ja @-merkin perään laakariliitto.fi.

- Toki sähköposti tulee perille myös fimnet.fi-osoitteella. Järjestelmä ohjaa viestit automaattisesti uuteen osoitteeseen, Lehtinen lupaa.

Lääkärilehden väen osoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@laakarilehti.fi.

Jalkautuu jouhevasti

Entä milloin uusi ilme näkyy paikallisosastoissa? Puheenjohtaja Niemelä korostaa viiden piiriylilääkärin avainroolia.

- He vievät viestikapulaa eteenpäin omilla alueillaan.

Halila kertoo, että uusi ilme tulee käyttöön vaiheittain, sitä mukaa kun verkosto tarvitsee uusia materiaaleja. Vaikka tavoitteena on mahdollisimman kattava muutos, esimerkiksi lääkärin leimasinta ei tarvitse vaihtaa uuden logon vuoksi.

- Leima on virallinen osoitus jäsenyydestä. Vanha versio näkyy vielä kauan uuden rinnalla, Halila toteaa.

Kätevä ja pätevä

Brändäysurakan yhteistyökumppanina ja asiantuntijana toimi Viestintätoimisto Pohjoisranta. Uuden ilmeen on luonut AD Esko Heikkinen. Hänen käsialaansa on graafinen ohje, jossa huomio kiinnittyy yksinkertaisuuteen ja yleispätevyyteen.

Heikkinen kertoo laatineensa kokonaisuuden sillä periaatteella, että ilmeen tuottaminen sujuu tuskatta myös graafiseen maailmaan perehtymättömältä maallikolta.

- Tämän päivän medioissa kuka tahansa voi toimia julkaisijana, joten on tärkeää, että haluttu viesti ja ilme säilyvät muuttumattomina vastaanottajalle saakka. Ohjeessa on määritelty tärkeimpien elementtien käyttö. Ohje on tarkoituksellisesti suppea, tarvittaessa sen voi lähettää painoon tai reproon painotyötilauksen lisäohjeeksi.

Lue myös

Tunnus ja sen tyttäret

Lääkäriliiton yhteisötunnuksen käärme- ja sauvasymbolit muistuttavat lääketieteen ikiaikaisista perinteistä. Vihreä väri on peräisin lääkärin tohtorinhatusta. Se kuvaa oppineisuuden hyveitä ja tohtorin vapautta harjoittaa tiedettä. Valkoinen on puhtauden ja kumppanuuden väri.

Tunnuksen muoto kuvaa uudistumista ja liikettä - yhteistyötä jäsenten äänellä ja kokemuksella niin jäsenten itsensä, potilaiden kuin keskeisten sidosryhmien hyödyksi.

Liiton alabrändejä ovat kerran viikossa ilmestyvä Lääkärilehti, koulutus- ja it-palveluita tarjoava Lääkärikompassi sekä julkaisuissa ilmoitustilaa myyvä Lääkäri Mediat.

Alabrändit yksilöidään ja erotetaan liitosta väreillä ja nimillä.

Yhtä lääkäriperhettä

Strategian 2010-2017 tavoitteen mukaan vuoden 2012 alussa Lääkäriliitolla on uusittu brändi.

Ulkopuolelle jäi Lääkäripäivät, jonka pari vuotta sitten toteutetussa ilmeen päivityksessä ennakoitiin kokonaisuudistus.

Liiton hallituksen asettamassa brändityöryhmässä istuivat valtuuskunnan varapuheenjohtaja Suvi Vainiomäki, yhteiskuntasuhdejohtaja (1.1.2012 alkaen varatoiminnanjohtaja) Hannu Halila (pj.), yhteiskuntasuhteet-toimialan sihteeri Elli Alarotu (siht.), viestintäpäällikkö Anne-Maj Aunula, talousjohtaja Heidi Lehtinen, it-päällikkö Teemu Linna sekä Lääkärilehden vastaava päätoimittaja Hannu Ollikainen.

Työryhmä konsultoi lukuisia viestintäalan toimijoita ja brändiuudistuksen hiljattain läpikäyneitä tahoja.

Tarjouspyyntökierroksen jälkeen yhteistyökumppaniksi valittiin Viestintätoimisto Pohjoisranta.

Liiton hallitus ja luottamushenkilöt työstivät brändiä omissa työpajoissaan.

Uusi brändi lanseerattiin Lääkäripäivillä 2012.

Graafisen ohjeiston ylläpidosta ja täydentämisestä vastaa Lääkäriliiton viestintä.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030