Lehti 18: Liitto toi­mii 18/2010 vsk 65 s. 1649

Hätäkeskuksissa tarvitaan terveydenhuollon ammattilaisia

Lääkäriliitto pitää tärkeänä, että hätäkeskuksissa työskentelee riittävästi terveydenhuollon ammattilaisia.

Tiina Raivo

Vaikka suuri osa hätäkeskusten saamista hälytyksistä koskee kiireellisiä terveyspalvelujen tarvetta ja sairaankuljetusyksikön hälyttämistä kohteeseen, painottaa Eduskunnan hallintovaliokunnassa parhaillaan tekeillä oleva laki hätäkeskustoiminnasta liiton mielestä liikaa poliisiviranomaisten roolia hätäkeskuksissa.

Potilaslaki turvaa potilaan aseman ja oikeudet vain terveydenhuollon toimintayksikön ja terveydenhuollon ammattihenkilön toiminnan osalta. Potilasvahinkolaki säätää, että potilasvahinkona pidetään terveyden- ja sairaanhoidon yhteydessä potilaalle aiheutunutta henkilövahinkoa. Koska hätäkeskustoiminnassa voi aiheutua sellaisia vaaratilanteita sekä terveyden tai jopa hengen menetyksiä, joita terveyspalveluissa kohdeltaisiin potilaslain ja potilasvahinkolain mukaan, tulisi se Lääkäriliiton mukaan huomioida myös tekeillä olevassa laissa.

Lääkäriliiton mielestä myös terveystietojen arkaluontoisuuteen tulee lakia laadittaessa kiinnittää huomiota. Henkilöstön oikeusturvan kannalta on kohtuullista säilyttää hälytystietoja tietty aika, mutta monialaisessa hätäkeskuksessa muillekin kuin terveydenhuollon ammattilaisille annettava hälytystietojen katselumahdollisuus uhkaa potilaan terveystietojen ja yksityisyyden suojaa. Liitto muistuttaa, että tähänastisessa lainsäädännössä terveydenhuollon luottamuksellisuus on mahdollista murtaa vain tietyn rangaistuskynnyksen ylittävän rikoksen tutkinnassa ja eräiden lakien (esimerkiksi lastensuojelu) tarkoittamalla tavalla.

Lue myös

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030