Lääkärikouluttajan erityispätevyys kehittää kouluttajan osaamista
Suomen Lääkäriliiton hallitus päätti 16.10.2007 perustaa lääkärikouluttajan erityispätevyyden. Lähes kaikki perus- ja erikoissairaanhoidon lääkärit toimivat jossain uransa vaiheessa kouluttajina. Vaatimukset entistä monipuolisempien ja pätevämpien lääkärien kouluttamiseksi lisääntyvät, ja sen vuoksi tarvitaan panostusta kouluttajina toimivien lääkärien ammattitaidon kehittämiseen. Lääkärikouluttajan erityispätevyys tarjoaa lääkäreille jäsennellyn, nykyaikaisen tavan kehittää osaamistaan koulutus- ja kehittämistehtävissä.
Lääketieteen asiantuntijat vastaavat lääkärien perusopetuksesta lääketieteellisissä tiedekunnissa ja yliopistollisissa keskussairaaloissa. Yliopiston opetusvirassa toimivien pedagogisia valmiuksia on kohennettu tiedekunnissa viime vuosina. Koska lääketieteellisten tiedekuntien perusopetusta hajautetaan enenevästi opetusterveyskeskuksiin ja yliopistollisten keskussairaaloiden ulkopuolelle, pedagogisen koulutuksen tarve ulottuu tiedekuntien ulkopuolelle.
Lääkärien perusterveydenhuollon lisäkoulutus suoritetaan suurelta osin avoterveydenhuollossa, missä toimipisteisiin on nimetty kouluttajat. Asetus erikoislääkäritutkinnosta edellyttää, että osa erikoislääkärin koulutuksesta on suoritettava yliopistollisen sairaalan ulkopuolella muissa sairaaloissa ja perusterveydenhuollossa.
Terveydenhuollon täydennyskoulutusta koskevat työntekijän ja työnantajan velvollisuuksia koskevat säädökset on lisätty kansanterveyslakiin ja erikoissairaanhoitolakiin vuoden 2004 alussa. Laki edellyttää täydennyskoulutusta ja lisää lääkäreiden velvollisuutta toimia työyhteisönsä kaikkien ammattiryhmien kouluttajana. Lääkärien täydennyskoulutus kuuluu kaikille lääkäreille ja työpaikoille koko ammatillisen uran ajan, kuten Lääkärien ammatillisen kehittämisen arviointineuvosto toteaa suosituksessaan.
Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992) mukaisesti toimiessaan lääkäri on myös potilaan ohjaaja/opastaja ja tarvitsee tässä tehtävässä onnistuakseen pedagogisia taitoja.
Lääkärillä tulee olla alaltaan laajat tiedot ja taidot. Lääketieteellisen tiedon nopea lisääntyminen ja muuttuminen vaativat erityisen hyviä oppimisvalmiuksia. Lääkärikouluttajien tulee hallita laajalti profession eettisiä ja humanistisia elementtejä, hyvä lääkärikouluttaja toimii siten esimerkkinä ja opettajana kollegoilleen. Lääkärikouluttajaksi on perinteisesti kehitytty ammatillisen osaamisen kertymisen kautta. Lääketieteen asioiden opettamisessa tarpeellisen nykyaikaisen pedagogiikan ja aikuisoppimisen didaktiikan hallinta ovat tärkeä osa lääkärikouluttajan ammattiosaamista.
Tavoitteet
Erityispätevyyden suorittaneen tulee:
- olla perehtynyt lääkärien koulutuksessa tarvittavaan pedagogiikkaan ja koulutusjärjestelmien keskeisiin osiin,
- omata valmiudet kehittyä opettajan, ohjaajan ja toiminnan kehittäjän taidoissa,
- olla perehtynyt lääkärien koulutustarpeisiin,
- omata valmiudet suunnitella ja toteuttaa koulutusta, jolla on vaikutusta käytännön toimintaan,
- hallita didaktisia menetelmiä ja taitoja erilaisissa opetus- ja oppimistilanteissa,
- hallita arviointi- ja palautemenetelmiä,
- hallita laatutyön menetelmiä ja kehittää oman työn arviointia sekä mahdollisuuksien mukaan tehdä koulutukseen liittyvää tutkimusta,
- olla hyvä ammatillinen esikuva.
Ohjelman sisältö
Pohjakoulutus:
- Suomessa laillistettu lääkäri
- Pääsääntöisesti edellytetään erikoislääkärin pätevyyttä. Erityispätevyys voidaan poikkeuksellisesti myöntää myös hakijalle, jolla ei ole erikoislääkärin pätevyyttä, mutta joka muuten täyttää erityispätevyyden edellytykset. Poikkeuksena voi olla esim. opetusala, jolla ei ole erikoislääkäritutkintoa (tietyt teoreettiset alat).
Käytännön palvelu:
Käytännön palvelussa erityispätevyyden tavoitteiden tulee täyttyä monipuolisesti.
Erityispätevyyteen vaaditaan käytännön palvelua päätoimisena vähintään kaksi vuotta tai vähintään neljä vuotta. Käytännön palveluksi hyväksytään:
- toimiminen päätoimisessa opettaja-, kouluttaja- tai ohjaajatehtävässä kaksi vuotta tai
- toimiminen perus-, jatko- tai täydennyskoulutusta järjestävien tahojen päätoimisena koulutuksen kehittäjänä kaksi vuotta tai
- toimiminen neljän vuoden ajan sellaisissa opettaja- tai kouluttajatehtävissä, joihin kuuluu vähintään yksi päivä viikossa strukturoitua lääkärien kouluttamista.
Käytännön palvelu voi muodostua edellä mainittujen palveluaikojen yhdistelmistä. Käytännön palvelusta voi korvata enintään kolme kuukautta päätoimista palvelua toimimalla jatko- ja täydennyskoulutusta järjestävien tahojen luottamustehtävissä (esim. koulutusvaliokuntien puheenjohtajat, sihteerit ja koulutuskoordinaattorit).
Teoreettinen kurssimuotoinen koulutus
- Pedagogista koulutusta 80 tuntia ja valinnaista koulutusta 35 tuntia.
- Hyväksytään lääketieteellisten tiedekuntien antama tai hyväksymä yliopistojen tai lääketieteellisten tiedekuntien pedagoginen koulutus, lääketieteellisen pedagogiikan ja ohjaajakoulutuksen (PTL) kursseja.
- Muista suomalaisista tai kansainvälisistä koulutuksista erityispätevyystoimikunta vahvistaa hyväksyttävät koulutukset.
- Näiden lisäksi osallistuttava vähintään kaksipäiväiseen suomalaiseen tai kansainväliseen lääketieteen koulutusta käsittelevään kongressiin tai seminaariin.
Arviointi
Erityispätevyyden arviointi tapahtuu opetusportfolion avulla, jonka muodon määrittää erityispätevyystoimikunta.
Erityispätevyyttä haetaan kirjoittamalla Lääketieteen koulutuksen yhdistyksen internet-sivuilla (www. terveysportti.fi/ > erikoislääkäriyhdistykset > Lääketieteen koulutuksen yhdistys) olevan opetusportfoliomallin mukainen laaja kuvaus omasta opetus- ja koulutustoiminnasta.
Laajassa opetusportfoliossa erityispätevyyden hakija:
- kuvaa pohjakoulutuksensa,
- käytännön palvelunsa,
- hankkimansa teoreettisen kurssimuotoisen koulutuksen ja kehittämänsä opetusaineistot kuten oppikirjat, verkkoaineistot tms.,
- analysoi omaa käsitystään oppimisesta ja roolistaan opettajana ja/tai kouluttajana,
- kokoaa nähtäväksi opiskelijoiden palautteita ja kollegojen esittämiä vertaisarvioita ja kuvaa, miten nämä palautteet ovat vaikuttaneet hänen toimintaansa opettajana/kouluttajana,
- kuvaa miten on kehittänyt opetusta ja /tai koulutusta,
- selostaa, miten aikoo tulevaisuudessa jatkaa opetuksen/koulutuksen kehittämistä.
Erityispätevyys voidaan myöntää suoraan tämän portfolion perusteella, mikäli erityispätevyyden edellytykset katsotaan täytetyiksi. Jos erityispätevyystoimikunta toteaa, että hakijan koulutusta tai kokemusta on syytä täydentää, hakija laatii henkilökohtaisen opintosuunnitelman, jossa hän esittää, millä tavoin hän voi saavuttaa riittävät tiedot ja taidot.
Portfolion hyväksyvät erityispätevyystoimikunnan valitsemat tarkastajat. Lääketieteen koulutuksen yhdistys perii maksun portfolion tarkastamisesta
Suositeltava kirjallisuus
Kirjat
- John A Dent, Ronald M. Harden: A Practical Guide for Medical Teachers, Elsevier 2005
- Lindblom-Ylänne S ja Nevgi A. Yliopisto- ja korkeakouluopettajan käsikirja, WSOY, soveltuvin osin
Lehdet, kolme viimeisintä vuosikertaa
- Medical Education tai Medical Teacher
- British Medical Journal, koulutusta ja koulutuksen kehittämistä koskevin osin
- Suomen Lääkärilehti, koulutusta ja koulutuksen kehittämistä koskevin osin
- Aikakauskirja Duodecim, koulutusta ja koulutuksen kehittämistä koskevin osin
- The Journal of Continuing Education in the Health Professions
Koulutuspaikat
Erityispätevyysohjelmaan ilmoittautumisen yhteydessä on esitettävä koulutussuunnitelma, josta käyvät ilmi työtehtävät. Erityispätevyystoimikunta laatii ohjeet pätevöityjän ohjaamisesta. Portfoliotyöskentelyyn liittyy vertaistyöskentely, jossa tukeudutaan em. toimikuntaan.
Ohjelman vastuutaho ja erityispätevyysasioiden käsittely yhdistyksessä
Erityispätevyyden vastuuyhdistyksenä toimii Lääketieteen koulutuksen yhdistys ja sen erityispätevyystoimikunta, jonka yhdistyksen hallitus valitsee kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Erityispätevyystoimikunnan kokoonpano on 5-8 henkilöä ja sen edustaa monipuolisesti lääkärikoulutuksen eri tahoja.
Siirtymäaika
Erityispätevyyttä on mahdollista hakea kolmen vuoden siirtymäaikana 16.10. 2007-16.10.2010 takautuvien periaatteiden mukaan. Vapaamuotoiseen hakemukseen liitetään hakijan opetus- ja koulutustoimintaa kuvaava näyteportfolio.
Lisätietoja
Yhdistys alkaa valmistella toimia ohjelman käynnistämiseksi kevään 2008 aikana. Lisätietoja päivitetään osoitteeseen: www.laakariliitto.fi/koulutus/ erityispatevyydet/laakarikouluttaja. html
Lääketieteen koulutuksen yhdistyksen Internet-sivut osoitteessa: www. terveysportti.fi/ > Erikoislääkäriyhdistykset > Lääketieteen koulutuksen yhdistys
Tiedustelut: Lääketieteen koulutuksen yhdistyksen puheenjohtaja Kati Hakkarainen, kati.hakkarainen@uta.fi