Lehti 24: Liitto toi­mii 24/2002 vsk 57 s. 2698 - 2699

Lääkäriliitolta lausunto STM:lle Transseksuaalien diagnosoinnin ja hoidon järjestämisestä valmisteilla asetus

Lääkäriliitto on pyynnöstä antanut lausunnon sosiaali- ja terveysministeriölle asetusluonnoksesta, joka koskee transseksuaalien diagnosoinnin ja hoidon järjestämistä sekä lääkärinlausuntojen laatimista transseksuaalin sukupuolen vahvistamista varten.

Lääkäriliitto oli lausuntoaan varten pyytänyt kannanotot psykiatrian ja plastiikkakirurgian asiantuntijoilta.

Transseksuaalisuus luokitellaan sukupuolisen identiteetin häiriöksi (F64.0), joka kuuluu aikuisiän persoonallisuuden ja käytöksen häiriöitten luokkaan kansainvälisessä tautiluokituksessa.

- Transseksuaalisuus on harvinainen tila, josta johtuen on paikallaan, että epäiltyjen tapausten tutkimus keskitetään työryhmille, joilla on asiaan riittävä perehtyneisyys. Diagnostiikan ja hoidon keskittäminen Helsinkiin ja Tampereelle pitkälti vahvistaisi nykyisen käytännön, toteaa Lääkäriliitto lausunnossaan.

Asetusluonnoksessa on eräitä piirteitä, joihin Lääkäriliitto haluaa kiinnittää huomiota.

Asetusluonnoksen 2 pykälä:n ensimmäisessä lauseessa todetaan selvästi transseksuaalien diagnosoinnin ja hoitovastuun olevan Helsingin ja Tampereen yliopistollisilla sairaaloilla.

- Tähän pohjautuen voi vielä miettiä, onko kyseisen pykälän viimeinen lause enää välttämättä tarpeellinen. Tähän liittyen yleisen tason huomiona voi myös kysyä, onko asetus turhankin järeä keino ylipäätään säädellä sitä, mitä erilaisissa epäillyissä häiriö- tai sairaustiloissa tulee tehdä. Muu lainsäädäntö takaa yleisesti potilaalle oikeuden hoitoon ja selventää myös, minne hän voi valittaa, mikäli on tyytymätön tehtyihin hoitoratkaisuihin, todetaan liiton lausunnossa.

Ehdotuksen 3 pykälä:n toisessa kappaleessa todetaan, että ainakin yhden työryhmän jäsenen tulee olla psykiatrian erikoislääkäri.

- Tällä tarkoitettaneen sitä, että psykiatrian erikoislääkäri tarvitaan työryhmän jäsenenä kummankin yliopistollisen sairaalan erityistyöryhmässä. Ilmaisua voisi tältä osin ehkä täsmentää. Transseksuaalisuutta diagnosoitaessa on erittäin tärkeätä selvittää, ettei tila ole muun psykiatrisen häiriön kuten skitsofrenian oire.

Edelleen 3 pykälä:ssä jää Lääkäriliiton näkemyksen mukaan epäselväksi, miksi asetukseen kirjattaisiin edellytys perehtymisestä psykoterapian teoriaan.

-Perehtyminen eri psykoterapiakoulukuntien teorioihin kuuluu psykiatrian erikoislääkärin tutkintoon. Mikäli kirjauksella on haluttu tarkoittaa erityistä pätevöitymistä esimerkiksi nimikesuojatuksi psykoterapeutiksi, tulisi asetus tältä osin kirjoittaa toisin. Käytettävissä oleva transseksuaalisuutta koskeva tieteellinen kirjallisuus ei tue ajatusta psykoterapeutiksi pätevöitymisen välttämättömyydestä erikoislääkäritutkinnon suorittamisen lisänä.

HOIDOSTA TAI HOITAMATTA JÄTTÄMISESTÄ VÄHÄN TUTKITTUA TIETOA

Transseksuaalisuuden hoidosta on julkaistu Medline -tietokannan mukaan yksi varsinainen hoitosuositus, joka on kolmen saksalaisen seksologisen yhdistyksen laatima (Becker et al. 1998). Satunnaistettuja ja kontrolloituja hoitotutkimuksia transseksuaalisuudesta on julkaistu saman tietokannan mukaan kolme. Aihetta käsitteleviä katsauksia on viimeisen 30 vuoden aikana ilmestynyt runsas 70.

- Transseksuaalisuuden hoidon tai hoitamatta jättämisen vaikutuksista ei ole juurikaan tutkittua tietoa, toteaa liitto lausunnossaan.

Asetusluonnoksen 4 pykälä:ssä esitetään kuitenkin pitkälle meneviä suosituksia siitä, mitä hoitotoimia missäkin tilanteessa tehdään: hormonihoito aloitetaan, jos edellytykset täyttyvät.

- Näitä edellytyksiä ei asetuksessa ole tässä yhteydessä lausuttu julki, joskin oletettavasti tällä tarkoitetaan diagnostisten kriteerien täyttymistä siten, ettei transseksuaalisuus ole muun psykiatrisen häiriön oire. Hoidoksi määritellään sitten hormonihoito ja leikkaus tilanteessa, jossa lääketieteellistä tietoa tällaisen hoidon vaikuttavuudesta, haitoista ja hyödyistä on sangen vähän.

- Tältä osin transseksuaalisuuden hoidon arviointiin liittyy erityinen ongelma. Asetuksella säädetään sellaisen tilan hoidosta, jonka seurauksista on melko niukalti koeteltua tietoa ja taas muun kuin sairauden hoito julkisessa terveydenhuollossa ei ole perusteltavissa. Mikäli kyse olisi jonkin muun sairauden hoidosta, on todennäköistä, ettei hoitoa tämän asteisella näytöllä priorisoitaisi kovinkaan tärkeäksi, todetaan lausunnossa.

Edelleen 4 pykälä:ssä todetaan, että Helsingin yliopistollisessa sairaalassa toimiva kirurgian erikoislääkäri vastaa operatiivisen hoidon suunnittelemisesta ja toteuttamisesta.

- Plastiikkakirurgien mukaan hoidosta on vastannut nimenomaan plastiikkakirurgian erikoislääkäri. Tässä kohden on hyvä miettiä, tarvitseeko tämä määrittely tarkennusta itse asetustekstissä tai perusteluissa, muistuttaa Lääkäriliitto lausunnossaan.

Asetusluonnoksen 5 pykälä:ssä mainitaan kolme edellytystä transseksuaalin sukupuolen vahvistamista varten.