Lääkäriliitto sähköistyy
Lääkäriliitto panostaa vahvasti sähköisiin palveluihin lähivuosina. Palveluita kehittämään on palkattu Nokialla ja NSN:llä aiemmin puurtanut hankepäällikkö Juha Leppänen.
Lääkäriliitossa halutaan uudistaa tavat, joilla jäsenistö ja sidosryhmät asioivat liiton kanssa. Jatkossa osa palveluista tuotetaan tietotekniikkaa hyödyntäen ja samalla tuodaan tarjolle uusia nykyaikaisia palveluita. Liiton verkkosivuille kehitetään muun muassa neuvontapalveluita, kuten usein kysytyt juridiset kysymykset sekä luodaan jäsenille mahdollisuuksia ottaa yhteyttä ja asioida verkon kautta. Lisäksi parannetaan tiedon löydettävyyttä verkossa.
- Nykyisiä palveluita ei korvata sähköisillä palveluilla, vaan tuodaan rinnalle uusia mahdollisuuksia. Tavoitteena on ohjata liiton toimiston aika rutiinitehtävistä sellaiseen, mikä vaatii henkilökohtaista neuvontaa, hankepäällikkö Juha Leppänen kertoo.
Sähköisten palveluiden kehittämisessä näkyy liiton vuonna 2010 hyväksytyn strategian tavoite "kohti jäsentä".
- Iso tavoite on tuoda liiton toiminta näkyväksi ja lähemmäksi jäsentä myös verkossa. Jäsenen pitäisi löytää helposti hänelle hyödyllisiä ja kiinnostavia palveluita ja pystyä myös osallistumaan verkon kautta, Leppänen sanoo.
Leppäsen mielestä oleellisinta on, että lääkärit löytävät uudet palvelut ja kokevat niiden olevan hyödyllisiä.
- Sähköinen palvelu sinänsä ei ole itseisarvo, vaan sen pitää tarjota jotain hyötyä jäsenille. Samoin palveluiden tuottajilla toimistossa täytyy olla kyky ja halu toimia uuden mallin mukaan. Muuten palvelun hyödyt eivät konkretoisoidu.
Hienoista palveluista ilman käyttäjiä Leppänen kertoo esimerkin työuraltaan vuosien takaa. - Kehitimme pienessä mobiilipalveluihin erikoistuneessa yrityksessä mielestämme vallankumouksellisia palveluita, kuten paikannus- ja karttapalveluita. Nyt ne ovat arkipäivää, mutta 10 vuotta sitten niille ei löytynyt käyttäjiä.
Tiivistä valmistelua jäsenten kanssa
Leppänen avasi Lääkäritalon ovet ensimmäistä kertaa toukokuussa. Taustana hänellä oli liiton hallituksen hyväksymä esitys sähköisen asioinnin kehittämishankkeesta. Puolen vuoden aikana hän on tutustunut liittoon ja nykyisiin palveluihin sekä kartoittanut tulevia tarpeita.
Jäsenten näkemykset on huomioitu hankkeen alusta asti. Erilaisilla kyselyillä on kerätty jäsenten ajatuksia siitä, mitä palveluita he tarvitsevat ja ovat valmiita käyttämään. Lisäksi Lääkäriliiton varatoiminnanjohtaja Hannu Halila vetää lääkäreistä koostuvaa käyttäjäryhmää, joka on tukena valmistelussa.
- Toiveena on myös päästä pilotoimaan uutta palvelua jäsenille ja kerätä sitä kautta aitoa palautetta, Leppänen sanoo.
Hankkeen käytännön toteutus on päätetty aloittaa liiton verkkosivujen uudistamisesta.
Tavoitteena on edetä askel askeleelta rakentaen sähköistä asiointia pienistä palasista, moduuleista. Sähköisen asioinnin hanke rullaa vuoteen 2015 saakka.
- Tarkoituksena on luoda pohja, joka mahdollistaa palveluiden sujuvan kehittämisen myös jatkossa. Kehitys menee niin lujaa eteenpäin, ettemme tiedä, miltä maailma näyttää vuonna 2015. Valmiita emme ole kolmen vuoden päästä, mutta pitkällä kuitenkin.
Tuttua tekniikkaa uudessa ympäristössä
Nokia Siemens Networksilta liittoon siirtyneelle Leppäselle liiton toimintaympäristö on uusi. Se ei kuitenkaan pitkään tietotekniikan projekteja johtanutta miestä hirvitä, sillä tietoteknisesti sähköisten palveluiden tuottaminen on tuttua. Sen sijaan työntekijöiden ohjaaminen uudenlaiseen toimintatapaan palveluiden tuottamisessa vaatii paljon.
- Liitossa ei ole tapaa kehittää sähköisiä palveluita, joten koko toimisto joutuu oppimaan uutta. Viime vuodet olen työskennellyt muutosjohtamisen kanssa ja nyt pitäisi saada liiton väki omaksumaan uusia asioita.
Nörttiydestä liikkumaan ja pyörän päälle
Nurmijärven Klaukkalassa asuva Leppänen viihtyy sähköisessä maailmassa myös vapaa-ajallaan.
Älypuhelin kulkee jatkuvasti mukana, ja eri medioiden uutisvirtaa Leppänen seuraa pitkälti puhelimella. Myös sähköposti on helppo vilkaista ohimennen luurista. Sosiaalisessa mediassa Leppänen hyödyntää erityisesti LinkedIn-palvelua, jossa hän on mukana oman ammattikuntansa yhteisöissä.
- Olen kuitenkin päässyt nörttiydestä eroon ja minulla on muutakin elämää, Leppänen vakuuttaa.
Muuhun elämään kuuluu oleellisesti perhe ja erilainen liikunta perheen parissa. Tietokoneiden ja muiden sähköisten vempeleiden edelle kiilaa myös moottoripyöräily.
- Moottoripyörän selässä maailma näyttäytyy eri näkökulmista. Kerran vuodessa pyrin tekemän pidemmän reissun pyörän selässä.
Hankepäällikkö Juha Leppänen lupaa, että verkkopalveluiden uudistus parantaa tiedon löydettävyyttä verkossa.