Lääkärin vastaanoton laatu - Lääkäriliiton suositus vastaanoton laatukriteereiksi
Laatuajattelu on tullut yhä tärkeämmäksi osaksi suomalaista terveydenhuoltoa. Pyrkimys laadun kehittämiseen on perinteisesti kuulunut lääkärin työhön. Jo valassa lääkäri lupaa pitää jatkuvasti yllä korkeaa ammattitaitoa ja arvioida työnsä laatua.
Lääkäriliitto on antanut jäsenistölleen erilaisia ohjeita ja suosituksia mm. kollegiaalisuuteen ja lääkärin etiikkaan liittyen. Liiton hallitus hyväksyi 12.2. seuraavassa esiteltävät vastaanoton laatukriteerit, jotka on tarkoitettu ohjenuoraksi lääkärin oman työn kehittämiseen ja työpaikan laatujärjestelmän luomiseen.
Lääkäriliiton laatuneuvoston piirissä syntyi ajatus vastaanottotyön laatukriteerien luomiseksi. Liitto on aiemmin vahvistanut terveydenhuollon laadunarvioinnin eettiset ohjeet. Lääkärin työn ydin on potilaan ja lääkärin välinen kohtaaminen ja tätä koskevia laatukriteereitä ei ole ollut aiemmin olemassa. Ohjeiden tarkoituksena on olla apuvälineenä erityyppisten lääkärin vastaanottojen laadun kehittämisessä. Niitä voidaan käyttää laadittaessa laatujärjestelmää tai laatukäsikirjaa vastaanotolle. Suosituksessa on pyritty ottamaan huomioon kaikki ne eri vaiheet, jotka liittyvät vastaanottokäyntiin.
Laatukriteerit luotiin Vastaanottotyön laatukriteerit -työryhmässä, jonka muodostivat Juha Metso (puheenjohtaja), Pentti Parkkinen, Kari Pylkkänen, Pirkko Valtola, Juha Viitala ja Hannu Halila (sihteeri).
Liiton hallitus pyysi työryhmän ehdotuksista lausuntoja monilta tahoilta. Lausunnon antoivat ehdotuksesta arkkiatri Risto Pelkonen, Terveydenhuollon oikeusturvakeskus, Suomen Kuntaliitto, Suomen Potilasliitto, sosiaali- ja terveysministeriö, FinOHTA, Suomen Erikoislääkäriyhdistys, Nuorten Lääkärien Yhdistys, Kunnallislääkärit, Medici Practici sekä 17 liiton erikoisalakohtaista alaosastoa ja erikoislääkäriyhdistystä. Lausuntokierroksen pohjalta saatiin arvokkaita kommentteja ehdotuksen muokkaamiseksi. Näiden pohjalta liiton hallitus hyväksyi suosituksen kokouksessaan 12.2.99.
Suositus on liiton näkemys lääkärin vastaanoton laadussa huomioon otettavista asioista. Se ei ole ohje, jonka noudattamista liitto valvoo, vaan kannustava malli yksittäisen vastaanoton laadun kehittämiseksi. Suositus sisältyy myös osana uuteen liiton Lääkäri ja laatu -teokseen, joka jaetaan maksutta kaikille liiton jäsenille.