Regler för marknadsföring av läkarverksamhet
Läkarförbundets styrelse godkände den 13 juni 2002 nya regler för marknadsföring av läkarverksamhet. De gäller läkare och läkartjänster och grundtanken är att ge allmänheten en så saklig och korrekt bild som möjligt av läkarna, läkaryrket och marknadsförda tjänster. Marknadsföringsreglerna publicerades på finska i Läkartidningen 25-26/2002.
Reglernas syfte
Dessa regler har till syfte att styra marknadsföringen av läkarverksamhet så att den ger en saklig bild av läkaryrket, läkarna och de tjänster som läkare utför. Den som vill ha läkarvård måste av en annons kunna sluta sig till om de tjänster som erbjuds motsvarar hans eller hennes behov. Reglerna syftar också till att upprätthålla en kollegial anda och understryker att läkarna i sin annonsering skall ta hänsyn till sina kolleger.
Tillämpningsområde
Annonseringsreglerna gäller alla läkare som bedriver yrkesmässig läkarverksamhet samt inrättningar och företag som erbjuder läkares tjänster. Reglerna gäller även marknadsföring av distanstjänster som utnyttjar elektronisk dataöverföring och som skiljer sig från mottagningsverksamhet i vedertagen mening (virtuella sjukhus, nätdoktorer).
Reglerna skall tillämpas oberoende av vilket medium som används i marknadsföringen.
Reglerna tillämpas även då läkare använder eller låter utnyttja sin yrkesbeteckning, akademiska grad eller ställning som läkare i marknadsföring som gäller annat än läkarverksamhet.
Tjänsteproducenten
I all marknadsföring skall det klart framgå vem som producerar de tjänster som annonseras. Annonsen skall innehålla information om praktiserande eller ansvarig läkare och deras kontaktuppgifter.
I internationell marknadsföring skall annons även informera om vilken inrättning som beviljat läkaren rätt att utöva läkaryrket och/eller beviljat läkaren rätt att driva företag som producerar medicinska tjänster. Till en annons på Internet skall fogas en länk till den nationella regelverket om utövning av läkaryrket och annan marknadsföring skall innehålla uppgift om var information om regelverket står till buds.
Marknadsföringens innehåll
Annonseringen skall vara saklig, tillförlitlig och förenlig med god sed. Överord och jämförelser får inte användas. Marknadsföringen får inte skapa onödig efterfrågan på hälso- och sjukvårdstjänster.
En annons skall innehålla uppgifter om mottagningens adress samt om mottagningstider eller om möjligheterna att beställa tid till mottagningen. Vid marknadsföring av telemedicinska tjänster skall annonsen även innehålla uppgift om e-postadress samt beräknad svarstid.
En annons kan även innehålla uppgifter om de behandlingsformer som erbjuds, såvida de är allmänt accepterade och grundar sig på vetenskap och beprövad erfarenhet. Begrepp och termer som konsumenten inte rimligtvis kan förväntas förstå skall inte användas i marknadsföringen. Undersöknings- och behandlingsmetoder skall presenteras på ett sätt som ger konsumenten möjlighet att välja. I marknadsföringen skall man undvika att göra reklam för behandlingsmetoder eller apparatur vilkas effekt endast kan bedömas yrkesmässigt av läkare.
Öppna eller dolda jämförelser med andra producenter av vårdtjänster är förbjudna. Några hänvisningar till behandlingsresultat får inte framföras, inte heller får garantier ges för att behandlingen lyckas. Däremot är det tillåtet att i en annons informera om metoder som används i kvalitetssäkringen.
Priser skall annonseras på ett sätt som gör det möjligt att anställa jämförelser och så att konsumenten utan svårighet kan sluta sig till det totala priset och den andel som patienten själv måste betala.
Det är förbjudet att erbjuda något på köpet eller knyta andra tilläggsförmåner till de tjänster som marknadsförs.
Termer i marknadsföringen
I annonser om läkarverksamhet får läkare endast uppge vedertagna akademiska grader, rättigheter, kompetenser eller tjänstetitlar som sammanhänger med den verksamhet annonseringen gäller. Det är inte tillåtet att utnyttja titlar som inte har samband med den yrkesverksamhet som marknadsförs.
Specialiseringstjänstgörande läkare (ST-läkare)
Då läkare som håller på att specialisera sig öppnar mottagning inom specialiteten skall det framgå av annonsen, att läkaren först håller på att utbilda sig till specialist. Det förutsätter att läkaren är inskriven i ett universitetsprogram för vederbörande specialistutbildning. Dessutom måste läkaren ha minst två års utbildning inom specialiteten.
Annonsering av annan än medicinsk verksamhet
En inrättning som bedriver utpräglat medicinsk verksamhet skall inte annonsera om tjänster eller produkter som inte sammanhänger med utövning av läkaryrket. Verksamhet som inte har något att göra med utövning av läkaryrket skall annonseras separat och inte i samband med marknadsföring av läkarverksamhet.
Om det t.ex. i valannonsering hänvisas till en läkares yrke, akademiska grad och tjänsteställning, skall det göras på ett sakligt och värdigt sätt som är förenligt med läkaryrkets anseende.
I marknadsföring av en egen litterär eller konstnärlig produkt kan en läkare hänvisa till sitt yrke, sina akademiska grader eller sin tjänsteställning. I marknadsföring av andra tjänster eller produkter utan anknytning till läkaryrket får läkaren hänvisa till yrke etc. endast ifall det rör sig om en uppfinning som läkaren väsentligt har bidragit till. I så fall måste uppfinningens betydelse ha påvisats på ett tillförlitligt sätt.
Anonym annonsering
Patientens förtroende för en läkare grundar sig på läkaren som person. Därför är anonym annonsering inte tillåten. Vid annonsering av en gruppmottagning behöver läkarnas namn dock inte räknas upp.
Medlemskap i Läkarförbundet
Finlands Läkarförbunds medlemmar har förbundit sig att iaktta förbundets etiska regler, kollegialitets- och marknadsföringsregler och andra direktiv som förbundet utfärdat. Eftersom detta kan ha betydelse för allmänheten är det önskvärt att läkare i sin marknadsföring informerar om sitt medlemskap genom att till sitt namn tillfoga Medlem i Finlands Läkarförbund.
Läkarförbundets medlemmar har dessutom rätt att utnyttja förbundets logotyp i sin marknadsföring.
vervakning av marknadsföringen
Annonseringen av läkares tjänster övervakas av Finlands Läkarförbunds lokal- och underavdelningar, av förbundets kansli och av förbundets förtroenderåd. Tillsynen utövas på grundval av anmälningar till dessa organ samt deras egna utredningar. Förtroenderådets uppgift är att vid behov ta ställning till och ge råd i oklara fall eller tolkningsfrågor som gäller marknadsföring.