Suomen Lääkäriliiton suositus lääkäreille vakuutusyhtiöille annettavista tiedoista
1. Vakuutusyhtiön pyyntö/pyynnön yksilöinti
Vakuutusyhtiön tulisi kohdistaa pyyntönsä potilasta hoitavalle lääkärille. Mikäli tämä ei ole tiedossa, pyyntö tulisi kohdistaa terveydenhuollon yksikölle. Pyynnöstä tulisi käydä ilmi seuraavat asiat:
- Kuka tietoa pyytää.
- Mihin oikeus saada tietoja perustuu (lainsäännös, potilaan antama nimenomainen suostumus).
- Kenestä henkilöstä tietoja pyydetään.
- Mitä tietoa pyydetään.
- Kuvaus vakuutustapahtumasta (korvausta haettaessa) ja mihin tarkoitukseen tietoja pyydetään.
- Mihin mennessä vastaus tulee toimittaa.
- Miten kuluista huolehditaan.
2. Lääkäri/terveydenhuollon toimintayksikkö pyynnön vastaanottajana
Mikäli pyyntöä ei ole kohdistettu suoraan hoitavalle lääkärille, tulee terveydenhuollon toimintayksikössä pyynnön saaneen tahon toimittaa pyyntö välittömästi hoitavalle lääkärille. Lääkärin on saadessaan pyynnön huolehdittava seuraavista asioista:
- Tarkistaa, että pyyntö on yksilöity edellä kuvatuin tavoin ja että pyynnöstä käyvät ilmi kaikki kohdassa 1. olevat asiat.
- Varmistaa luovutettavien tietojen tarpeellisuus tai välttämättömyys.
- Arvioida/päättää vakuutustapahtumasta saamansa kuvauksen perusteella, millainen lausunto annetaan.
- Mikäli pyynnössä on esitetty erityisiä perusteluja potilaan sairauskertomuskopioiden toimittamisesta, lääkärin tulee arvioida, voidaanko sellaisia toimittaa lausunnon yhteydessä ja miltä osin.
- Merkintä potilasasiakirjoihin tietojen luovutuksesta ja sen perusteista.
3. Lääkärin vakuutusyhtiölle antama lausunto
Lääkärin tulee lausuntoa laatiessaan kiinnittää huomiota, että lausunto laaditaan asianmukaisesti ja riittävällä nopeudella ja että siinä noudatetaan Lääkäriliiton antamaa ohjeistusta.
4. Lääkärin lausuntopalkkio ja kulujen korvaaminen
Lääkäri toimittaa yksilöidyn laskun vakuutusyhtiölle palkkioistaan ja aiheutuneista kuluistaan.