Kardiologi ihmettelee: Lääkäri, miksi et anna potilaalle puhelinnumeroasi?
Kardiologi Atte Höltän mukaan pahin ilmiö on se, että sairaalan sisälläkin kollegat soittelevat toisilleen tuntemattomista numeroista.
Miksi lääkärit pelkäävät antaa oman puhelinnumeronsa potilaille, ihmettelee kardiologi Atte Hölttä .
Hölttä ei ymmärrä, mistä lääkärit ovat saaneet päähänsä, ettei potilaille voisi soittaa työpuhelimesta niin, että numero näkyy. Tai että potilaat alkaisivat yhtäkkiä soitella lääkärin työnumeroon ruuhkaksi asti.
– Uskon, että se on enemmän myytti kuin totuus. Ennemmin on niin, että ihmisillä on korkea kynnys soittaa lääkärille. Eivät he sitä huvikseen tee.
Satasairaalassa työskentelevä Hölttä kertoo soittaneensa jo usean vuoden ajan potilaille niin, että numero on näkyvissä. Näin hän toimi myös terveyskeskuksessa työskennellessään. Eikä se lisännyt työn kuormitusta, päinvastoin.
– On helpompi, jos potilas on suoraan minuun yhteydessä ja saan heti hoidettua asiat. Epäselvät kirje- tai tekstiviestivastaukset todennäköisesti vain palaavat uutena soittopyyntönä tai lähetteenä. Usein potilas soittaa aamulla hoitajalle tai sihteerille, joka kirjoittaa asian muistilapulle. Saatan kuitenkin saada siitä vasta päivän päätteeksi tiedon ja mahdollisen uuden soittopyynnön.
Mistä tietää, että kollega soittaa, jos numeroa ei näy?
Höltälle ei ole tullut yhtä poikkeusta lukuun ottamatta epäasiallisia yhteydenottoja tai häiriösoittoja. Potilaiden kysymykset ovat liittyneet esimerkiksi B-lausunnon ongelmiin tai epäselvyyksiin suunnitteilla olevista jatkotoimenpiteistä.
Hölttä kertoo, että kun sairaalassa uusitaan puhelimia, sama kysymys kysytään aina ensimmäiseksi.
– Ihmiset haluavat tietää, miten puhelimesta estetään numeron näkyminen. Mutta soittaminenhan onnistuu joka tapauksessa vaihteen kautta. Pahin ilmiö on se, että sairaalan sisällä soitellaan tuntemattomista numeroista. Mistä minä tiedän, että kollega soittaa, kun numeroa ei näy? Enkä voi itsekään soittaa takaisin.
Atte Hölttä kertoo odottavansa sitä, että erilaiset sovellukset lyövät terveydenhuollossa kunnolla läpi.
– Onhan se huonoa palvelua, jos ainoat viestikanavamme ovat kirjeposti tai soitto joskus viikkojen päästä. En näe mitään ongelmaa siinä, että potilaalle avataan keskusteluyhteys lääkäriin ainakin lyhyeksi määräajaksi.
"Yksityislääkärit antakoot numeronsa rauhassa"
Hölttä esitti mielipiteensä myös Linkedinissä, jossa hän sai heti runsaasti kommentteja lääkärikollegoilta.
Kardiologi Tuomas Rissanen totesi olevansa paljon salissa tekemässä toimenpiteitä, eikä hän halua tulla häirityksi.
– Julkisella puolella resurssit ovat vähissä ja niitä edelleen kuristetaan. On pystyttävä keskittymään meneillään olevaan ydintehtävään. Yksityislääkärit antakoot numeronsa ihan rauhassa.
Sydänkirurgi Kristiina Pälve mainitsi pyytävänsä vanhempia potilaita tallentamaan hänen työnumeronsa, jotta uskaltavat vastata, kun hän soittaa jatkotutkimuksista.
– Useampi iäkkäämpi ihminen on kertonut ettei uskalla vastata enää numeroihin joita ei tunnista, koska puhelinhuijaukset ovat niin yleisiä.
Mervi Hölttä kommentoi asiaa hoitajan näkökulmasta.
– Mikäli haluamme välttää terveydenhuollossa häiriökysyntää, olen iloinen juuri lukemastani kirjoituksesta. Vaikka monessa tilanteessa sairaanhoitaja osaisikin vastata potilaan kysymykseen, ei tämä poista sitä, että lääketieteellisissä asioissa potilaan tarve johtaa lääkärikonsultaatioon.
– Loputon rumba takaisinsoitto/hoitaja/eestaas, kun yhdellä nopealla puhelulla suoraan lääkärin kanssa voisi saada asian hoidetuksi. Ymmärrän suodatuksen ja myös sen, että puhelimessa vietetty aika maksaa. On kuitenkin niin, että jos ei osaa odottaa puhelua tai vaikka osaisikin, tuntematon numero ruudussa on monelle sellainen ”en vastaa -asia", pohti läänineläinlääkäri Anna-Maria Moisander-Jylhä .