Lehti 38: Ajan­kohtai­sta 38/2016 vsk 71 s. 2322

Johtamisopintojen laajuus vaihtelee

Hertta Vierula
Kuvituskuva 1

Erikoislääkäriksi valmistuakseen on opiskeltava lähijohtamista. Neljässä yliopistossa opintoja on tehtävä 10 opintopistettä. Halutessaan lähijohtajaopintoja voi laajentaa 30 opintopisteeseen saakka. Helsingissä on eri linja – kaikkien on suoritettava 30 opintopistettä.

Nuorten lääkärien yhdistys NLY kannattaa kaikille 30 opintoviikon lähijohtajaopintoja. Yhdistyksen koulutusvaliokunnan puheenjohtaja Maria Rajecki perustelee laajuutta sillä, että johtajuutta pitää pystyä käsittelemään opinnoissa monelta kantilta.

– Lääkärit tarvitsevat johtajikseen lääkäreitä, ja hyvällä johtajalla on koulutusta tehtäviinsä.

Rajeckin mukaan johtajaopinnot eivät mene hukkaan, vaikkei itse johtajaksi aikoisikaan. Johtamiseen liittyvät tiedot ja taidot auttavat myös kehittymään alaisena.

Moni kokee työlääksi

NLY selvittää parhaillaan erikoistuvien lääkärien mielipiteitä johtajaopinnoista. Alustavien tulosten mukaan muualla kuin Helsingissä runsas puolet kokee, että lähijohtajakoulutuksen työmäärä on sopiva. Helsinkiläisillä vastaava osuus jää hiukan alle puoleen. Helsingissä 55 prosenttia kokee, että opinnot ovat liian työläät suorittaa, muualla 45 prosenttia.

Vastaajien mielipiteet koulutuksen hyödyllisyydestä menevät melko lailla ristiin. Osa kiittää opintojen antaneen työkaluja itsensä johtamiseen ja laajempaa näkemystä terveystaloudesta ja terveydenhuollon juridiikasta. Toiset kokevat, etteivät opinnot valmista millään lailla johtajaksi. Ongelmana on myös se, että johtajakoulutus tuntui työläältä tilanteessa, jossa tärkeintä olisi kehittää medisiinistä osaamista.

– Ei ole yllätys, että koulutus koetaan työlääksi. Tulokset ovat kuitenkin yllättävänkin positiivisia ottaen huomioon, että kahvipöytäkeskusteluissa johtajaopinnoista kuulee lähinnä purnausta, Rajecki sanoo.

Yliopistot eivät koordinoi keskenään

Soittokierros eri yliopistoihin paljastaa, että niissä ollaan pääosin tyytyväisiä nykyisiin järjestelyihin.

– Pakollisesta osiosta tulee hyvää palautetta, mutta melko harva haluaa suorittaa ylimääräistä 20:tä opintopistettä, sanoo yliopisto-opettaja Heli Parviainen Tampereen yliopistosta.

Osassa yliopistoja olisi haluja pohtia opintojen laajentamista. Itä-Suomen yliopiston moniammatillisen johtajakoulutuksen vastuuhenkilö Seppo Lehto toteaa kuitenkin, ettei opetusta kannata laajentaa, jos ei samalla resursseja lisätä. Muuten laatu kärsii.

Lue myös

Yliopistot eivät juuri koordinoi keskenään johtajaopetuksen sisältöjä, vaikka kaikki pitävät ajatusta hyvänä.

– Eri yliopistoissa toimitaan hieman eri tavoin. Mutta ovathan erikoistumisopinnot muutenkin erilaiset eri yliopistoissa. Joidenkin erikoistuvien mukaan heille on kerrottu laajempien opintojen olevan tulevaisuuden kilpailuetu työnhaussa, sanoo Helsingin yliopiston lähijohtajakoulutuksesta vastaava Minna Kaila.

Lähijohtajaopintoja on järjestetty vuodesta 2008. Sitä ennen hallinnon pätevyyteen vaadittiin 20 tunnin koulutus.

– Nykyään tilanne on joka tapauksessa parempi ja koulutus yhtenäisempää kuin 10 vuotta sitten, toteaa Oulun yliopiston lähijohtajakoulutuksen vastuuhenkilö Heikki Wiik.

› Lue myös s. 2364

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030