Lehti 16: Ajan­kohtai­sta 16/2020 vsk 75 s. 940 - 942

Korona vei lääkäriopinnot verkkoon

Waltteri Tuompo tekee valtaosan opinnoistaan nyt etänä.

Anne Seppänen
Kuvituskuva 1
Teija Soini

Waltteri Tuompo on tyytyväinen etäopetuksen laatuun ja sujuvuuteen.

Kuvituskuva 2
Teija Soini

Etäopetus on Waltteri Tuompon mielestä yllättävän paljon samanlaista kuin lähiopetus, mutta rennompaa.

Koronaepidemia sai lääketieteen opetuksen tekemään digiloikan kertarytinällä ja kaikki mikä voidaan, järjestetään nyt etäopetuksena.

Myös Oulun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan eHealth-seminaari muuttui pikavauhtia webinaariksi, johon kaikki osallistuivat kodeistaan käsin.

– Webinaari oli tosi hyvin hoidettu, mutta niin on ollut moni muukin etäopetustilanne, kehuu viidennen vuoden opiskelija Waltteri Tuompo.

Aamupäivän luento-osuus sujui parisataapäiselle yleisölle aikaisempien suunnitelmien mukaan, mutta etäyhteydellä.

– Luento-osuus onnistui hyvin, arvioi yliopisto-opettaja Timo Tuovinen.

Iltapäivälle oli suunniteltu yritysrasteja, joilla opiskelijat olisivat saaneet tutustua eri yritysten tuotteisiin ja sovelluksiin. Tämä osuus muutettiin workshop-työskentelyksi 12 hengen ryhmissä.

– Esittelimme lyhyesti toisillemme tulevaisuuden terveysteknologiaa, sitä mitä lääkärin työ voi olla tulevaisuudessa, Tuompo kertoo.

Tuovisen mukaan teknisesti haastavinta oli osallistujien jakaminen pienryhmiin. Webinaarissa käytetty Zoom-alusta oli jo opiskelijoille tuttu, sillä sitä on käytetty myös muussa etäopetuksessa.

Etänä tietoa digitaalisesta terveydenhuollosta

Seminaari kuuluu viidennen vuoden yleislääketieteen pakolliseen opetukseen. Se on osa MEDigi-hanketta, joka harmonisoi lääketieteen alojen perusopetusta Suomessa ja kehittää sitä digitalisaation osalta.

Seminaarin sisältö vastasi valtakunnallista ydinainesta siitä, mitä tuleville lääkäreille halutaan opettaa sähköisistä terveyspalveluista. Hankkeessa on tunnistettu 12 teemaa tähän liittyen. Näitä ovat esimerkiksi lääkärin päätöksenteon tuki, kyberturvallisuus, potilastietojärjestelmät ja suurten tietomassojen hyödyntäminen eli big data.

– Aikaan sopi hyvin, että seminaari toteutettiin tänä vuonna etäopetuksena, ja sitä oli mahdollista seurata ajasta ja paikasta riippumatta, sanoo terveydenhuollon tietojärjestelmien työelämäprofessori Jarmo Reponen.

Osallistujia oli jonkin verran myös muualta Suomesta.

Etäopetuksen läpimurto

Timo Tuovinen uskoo, että pakotetun digiloikan myötä etäopetus on entistä enemmän osa tulevaisuuden arkea.

Lue myös

– Kaikkea ei voi digitalisoida, mutta ainakin luennointi onnistuu erittäin hyvin, hän toteaa.

Waltteri Tuompo tekee valtaosan opinnoistaan nyt etänä. Vain lastentautien kurssin potilastilanteet sairaalassa sujuvat entiseen tapaan, tosin osastokierroille opiskelijat eivät osallistu ja pienikin kurkkukipu on syy poissaoloon.

Tuompo on tyytyväinen etäopetuksen laatuun ja sujuvuuteen.

– Meitä on ryhmässä 7–15 opiskelijaa. Voimme käydä läpi potilastapauksia, opettaja voi jakaa materiaalia, keskustelu onnistuu. Se on yllättävän paljon samanlaista kuin olisimme samassa huoneessa, mutta ehkä jopa rennompaa, Tuompo kuvaa.

– Vaikka tilanne on harmittava kaikkien kannalta, niin samalla tämä on mahdollisuus huomata, että etäopiskelu onnistuu monessa tilanteessa ihan yhtä hyvin, hän pohtii.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030