Lehti 3: Ajan­kohtai­sta 3/2007 vsk 62 s. 158

Potilaalla ja lääkärillä käytössä jo samat tietokannat

Ulla Järvi

- Internet on muuttanut potilaan ja lääkärin suhteen lopullisesti, sanoo SOK:n johtava lääkäri

Juha Teirilä

.

Työterveyshuollon lääkäri kohtaa entistä enemmän potilaita, jotka tulevat paksun printtinipun kanssa vastaanotolle.

- Kyllä sen nähdessään saa unohtaa normaalin 15-20 minuutin vastaanottoajan, Teirilä sanoo.

Taustatietoja penkonut potilas onlääkärille haaste. Teirilän mielestä useimmiten haaste on positiivinen, koska lääkäri pääsee vastavuoroiseen vuorovaikutukseen ja pohtimaan diagnoosin ja hoidon vaihtoehtoja yhdessä potilaan kanssa.

- Joskus potilaalla voi olla omasta sairaudestaan erittäin vankka käsitys, joka osoittautuukin vääräksi. Tässä tilanteessa lääkärin on todella osattava ja jaksettava selittää ja perustella, miksei "nettidiagnoosi" pitänytkään. Monisairaan potilaan tilanne on monimutkainen, eivätkä netistä etsityt hoito-ohjeet välttämättä toimi hänen kohdallaan.

Juha Teirilä on myös sitä mieltä, että nykyaika vaatii lääkäriltä yleismedioidenkin seuraamista.

- Esimerkiksi viimeaikojen statiinikeskustelu on hämmentänyt monia. Ihan äskettäin sain pitkään argumentoida, jotta sain suuren riskin potilaani palaamaan taas kolesterolilääkitykseensä, Teirilä kertoo.

Työterveyslääkärin onkin usein tunnettava muitakin erikoisaloja ja tiedettävä, missä julkinen keskustelu velloo. Väittely hormonikorvaushoidon eduista ja haitoista on hyvä esimerkki puheenaiheesta, johon työterveyshuollon potilas tarttuu "käsi jo ovenkahvalla". Kun asiantuntijatkin väittelevät kiivaasti, maallikko on ymmällään.

Terveyskirjastosta apua tietotulvaan

Lääkäripäivien terveyspoliittisessa paneelissa päivien puheenjohtaja

Pekka Anttila

totesi suomalaisilla potilailla olevan nykyisin käytössään jo melkein kaikki tietokannat, jotka lääkärilläänkin. Tieto ei kuitenkaan ole sama asia kuin tiedon soveltaminen.

- Internetin ongelmahan on huuhaatiedon ja oikean tiedon sekoittuminen. Varsinkin chattisivustoilla näkee todella karmeitakin juttuja, Teirilä huomauttaa.

Sitra on juhlavuotensa kunniaksi ostanut kansalaisten käyttöön Duodecimin terveyskirjaston, joka on kattava ja tieteellisesti pätevä tietopankki. Potilaan kannalta katsoen tietokanta on tosin aika järjestelmä- ja asiantuntijakeskeinen.

Lue myös

- Olemme juuri sopineet Duodecimin kanssa, että keräämme työterveyshuoltomme asiakkaiden keskuudesta näkemyksiä ja kokemuksia terveyskirjastosta, kertoo Teirilä.

SOK:ssa nykytekniikkaa pyritään valjastamaan kiireisten työntekijöiden hyödyksi. Henkilökuntalehdissä on esitelty internetin terveysaiheisia tietokantoja ja opastettu tiedon hankintaan. Parhaillaan neuvotellaan internet-palvelun aloittamisesta, jolloin asiakas voisi kysyä terveysneuvoja suljetussa intranetissä ja saisi tietyn ajan kuluessa lääkäriltä tai hoitajalta ohjeita. Jo nyt esimerkiksi reseptin uusiminen tai eräiden laboratoriovastausten lähettäminen sujuu sähköpostitse.

- Tietosuojasta ja intimiteetistä tehdään liian usein liian suuri ongelma. Rehellisesti voi kysyä, ketä ulkopuolista kiinnostaa tietää Mikko Mutikaisen verenpainereseptin uusiminen? Juha Teirilä sanoo.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030