Lehti 27-31: Ajan­kohtai­sta 27-31/2007 vsk 62 s. 2630 - 2631

TEO kiristi kantelujen käsittelytahtia "Asiat ovat yhä vaikeaselkoisempia ja monivaiheisempia"

Ulla Järvi

Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksessa ratkaistaan tänä vuonna valvonta-asioita enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Kun viime vuonna TEO ratkaisi 608 tapausta, tämän vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon aikana on ratkaistu jo noin 400 valvonta-asiaa. Käsittelytahdin kiristyminen on johtunut uusista henkilöresursseista, TEO on saanut uusia virkoja terveydenhuollon ohjaus- ja valvontatehtäviin. Lisää virkoja tulee myös ensi vuonna, sillä uusia tehtäviäkin on tullut koko ajan valvontatehtävien rinnalle.

- Myös toimintatapoja on uudistettu. Tapauksista pyritään erottelemaan ne, jotka voidaan ratkaista nopeammin, esimerkiksi pyytämällä tapauksesta vähemmän asiantuntijalausuntoja. Kenenkään asianosaisen oikeusturva asian käsittelyssä ei silti saa vaarantua, painottaa TEO:n apulaisjohtaja

Tarja Holi

.

Tällä vuosituhannella valvonta-asiat ovat joka vuosi lisääntyneet useita prosentteja, mikä on johtanut siihen, että TEO:ssa on joka vuosi ollut vuoden lopussa enemmän selvitettävänä olevia ratkaisemattomia valvonta-asioita kuin edellisenä vuonna.

Tänä vuonna tilanne paranee. Vuoden 2006 lopussa selvitettävänä oli 583 ratkaisematonta asiaa. Nyt puolen vuoden tilanteen perusteella näyttää siltä, että keskeneräisiä tapauksia olisi tämän vuoden lopussa yli sata vähemmän.

Keskimääräinen käsittelyaika 16 kuukautta

Tämän vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon tiedot Terveydenhuollon oikeusturvakeskukselle tulleista terveydenhuollon valvontaa koskevista asioista ennakoivat uutta ennätystä koko vuoden tilastossa.

Viime vuonna TEO:n ratkaistavaksi tuli 267 kantelua, 215 ilmoitusasiaa ja 175 lausuntopyyntöä eli yhteensä 660 asiaa. Tämän vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla kanteluita on tullut 155, ilmoitusasioita 114 ja lausuntopyyntöjä 84.

- Näiden lukujen perusteella voidaan ennustaa, että vuoden loppuun mennessä TEO:een tulisi yli 700 valvontaan liittyvää asiaa. Lisäystä viime vuoden valvonta-asioiden määrään ennakoidaan tulevan noin seitsemän prosenttia, arvioi Tarja Holi.

Kantelujen keskimääräinen käsittelyaika TEO:ssa on noin 16 kuukautta, mutta suurin osa tapauksista ratkaistaan lyhyemmässä ajassa. Keskimääräistä käsittelyaikaa pidentävät jotkut huomattavan monimutkaiset tapaukset. Asian käsittelyn kesto TEO:ssa riippuu esimerkiksi siitä, kuinka monelta tapaukseen liittyneeltä terveydenhuollon ammattihenkilöltä joudutaan pyytämään selvityksiä ja mahdollisia lisäselvityksiä ja kuinka monelta TEO:n asiantuntijalta pyydetään lausunto asiasta.

- Kaikki täällä työskentelevät asiantuntijat ovat sitä mieltä, että kantelut esimerkiksi hoitovirhe-epäilyissä ovat aiempaa huomattavasti monimutkaisempia, vaikeaselkoisempia ja monipolvisia. Potilasta on hoidettu useassa eri terveydenhuollon yksikössä, useiden ihmisten toimesta, ja jotkut toimenpiteet voivat olla ostopalveluita. Paperia on poikkeuksetta paljon, kuvailee Tarja Holi.

Yksi syy tähän on hoidonporrastus, jolloin saman potilaan samaa sairautta hoidetaan eri vaiheissa eri paikoissa. Myös lääketieteen kehittyminen on monimutkaistanut hoitoa, ja myös se tosiasia, että yhä iäkkäämpiä ja monisairaampia voidaan hoitaa.

Lue myös

Myös lääninhallitusten työmäärä kasvanut rajusti

TEO:n käsittelemät terveydenhuollon valvontaan liittyvät asiat ovat potilaiden tai heidän omaistensa tekemiä kanteluita. Muita valvonnan asioita ovat esimerkiksi apteekkien tekemät ilmoitukset lääkäreistä, jotka määräävät poikkeuksellisen suuria määriä keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä potilailleen tai joskus itselleen. Ilmoituksia voi tulla myös esimerkiksi työnantajilta tai poliisilta.

Lisäksi valvonta-asioita ovat potilaiden hoidon asianmukaisuutta koskevat lausunnot, joita poliisi ja muut viranomaiset pyytävät.

Terveydenhuollon oikeusturvakeskus ratkaisee sellaiset kantelut, jotka koskevat potilaan kuolemaan tai vakavaan vammautumiseen johtanutta hoitovirhe-epäilyä. Muut kantelut ratkaistaan lääninhallituksissa.

- Meillä ei ole vielä saatavilla koottua tilastoa alkuvuodelta lääninhallituksiin tulleista ja siellä käsitellyistä kanteluista, mutta viesti joka puolelta on sama: hurjasti työmäärä on kasvanut, kertoo Tarja Holi.

Näkyykö esimerkiksi hoitotakuu, kun toimenpidemäärätkin ovat kasvaneet?

- Selvää on, että mitä enemmän potilaita hoidetaan, sitä enemmän tulee myös virheitä ja vahinkoja, Holi myöntää.

Kansalaisten koulutus- ja vaatimustaso ovat kasvaneet lääketieteen kehityksen ja hoitomahdollisuuksien myötä. Ihmiset eivät enää tyydy odottamaan hiljaa hoitojonossa tai yritä kelpuuttaa kehnoa hoitotulosta.

- On vaikea sanoa edes pitkän aikavälin tarkastelussa yksittäisiä syitä kanteluiden ja ilmoitusten lisääntymiseen, muistuttaa TEO:n apulaisjohtaja Tarja Holi.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030