Terveysneuvontapalvelu puhelimitse korvaa soittoja terveysasemille pääkaupunkiseudulla
Pääkaupunkiseudun asukkaat ovat varsin tyytyväisiä puhelimitse saamaansa terveysneuvontaan, osoitti asiasta tehty kysely. Yhdeksän kymmenestä kyselyyn vastanneesta kertoi, että soitto 10023-terveysneuvontapalveluun oli korvannut soiton terveysasemalle. Vastaajista 60 prosenttia ilmoitti soiton neuvontanumeroon korvanneen käynnin terveysasemalle.
Neuvontapalveluun tulee kuukaudessa noin 30 000 soittoa. Noin 40 prosenttia soittajista saa kotihoito-ohjeet, 20 prosenttia ohjataan omalle terveysasemalle ja noin 20 prosenttia päivystykseen. Loput puhelut koskevat yleistä terveysneuvontaa.
Helsingin kaupunki on järjestänyt terveysneuvontaa puhelimitse jo 1950-luvulta lähtien. Kaksi vuotta sitten palvelu laajeni Espoon, Vantaan, Kauniaisten ja Keravan terveyskeskusten terveysneuvontapalveluksi sekä Husin alueen erikoissairaanhoidon palveluneuvonnaksi.
Puhelimeen vastaavat kokeneet terveyden- ja sairaanhoitajat.