Lehti 11: Ajan­kohtai­sta 11/2006 vsk 61 s. 1200

Terveysneuvontapalvelu puhelimitse korvaa soittoja terveysasemille pääkaupunkiseudulla

Pääkaupunkiseudun asukkaat ovat varsin tyytyväisiä puhelimitse saamaansa terveysneuvontaan, osoitti asiasta tehty kysely. Yhdeksän kymmenestä kyselyyn vastanneesta kertoi, että soitto 10023-terveysneuvontapalveluun oli korvannut soiton terveysasemalle. Vastaajista 60 prosenttia ilmoitti soiton neuvontanumeroon korvanneen käynnin terveysasemalle.

Neuvontapalveluun tulee kuukaudessa noin 30 000 soittoa. Noin 40 prosenttia soittajista saa kotihoito-ohjeet, 20 prosenttia ohjataan omalle terveysasemalle ja noin 20 prosenttia päivystykseen. Loput puhelut koskevat yleistä terveysneuvontaa.

Lue myös

Helsingin kaupunki on järjestänyt terveysneuvontaa puhelimitse jo 1950-luvulta lähtien. Kaksi vuotta sitten palvelu laajeni Espoon, Vantaan, Kauniaisten ja Keravan terveyskeskusten terveysneuvontapalveluksi sekä Husin alueen erikoissairaanhoidon palveluneuvonnaksi.

Puhelimeen vastaavat kokeneet terveyden- ja sairaanhoitajat.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030