Lehti 36: Liitto toi­mii 36/2002 vsk 57 s. 3520 - 3521

Lääkäriliitolta lausunto telelääketieteen käytöstä Pohjoismaiden välillä

Lääkäriliitto on pyynnöstä antanut Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunnalle lausunnon, joka koskee pohjoismaisten säännösten koordinointia telelääketieteen käytön mahdollistamiseksi Pohjoismaiden välillä.

Liitto toteaa lausunnossaan, että kysymys telelääketiedettä ohjaavista säännöksistä on ajankohtainen ja tärkeä.

- On arveltu, että telelääketiede on näinä vuosina nopeimmin kehittyvä lääketieteen ala, jonka kasvupohjana informaatioteknologian voimakas kehitys. Telelääketiede tarjoaa monia tärkeitä etuja. Se mahdollistaa asiantuntemuksen nopean saatavuuden maantieteellisistä etäisyyksistä tai rajoista riippumatta, se on nopea, ja kun ihmisten siirtyminen voidaan monissa tapauksissa korvata tietoa siirtämällä, voidaan aikaansaada myös säästöjä terveydenhuollon kustannuksiin, ja parantaa terveydenhuoltojärjestelmän tehoa.

Ehdotuksen tavoitteena on kartoittaa kunkin pohjoismaan nykyiset säännökset ja tutkia, mitä muutoksia säännöksiin tulisi tehdä, jotta telelääketiedettä voitaisiin tehokkaasti hyödyntää pohjoismaiden välillä.

- On epäilemättä tärkeää kartoittaa sääntöpohja myös pohjoismaisella tasolla, mutta tavoitetta olisi syytä laajentaa kattamaan myös Euroopan unionin säännöspohja. Vaikka kaikki Pohjoismaat eivät kuulu Euroopan unioniin, ne kuitenkin noudattavat esimerkiksi lääketiedettä säätelevien direktiivien lainsäädäntöohjeita, eivätkä voi niistä juurikaan poiketa. Säännöspohjaan puuttuminen, jos se on tarpeen, edellyttäisi todennäköisesti eurooppalaisen säännöstön muokkaamista, todetaan Lääkäriliiton lausunnossa.

Lääketiedettä koskevien EU-direktiivien tavoitteena on tehdä mahdolliseksi se, että kaikki lääkärit ja muut terveydenhuollon ammattilaiset voisivat vapaasti harjoittaa ammattiaan koko unionin alueella.

- Pohjoismaisen selvitystyön tavoitteena voisi olla, että terveydenhuollon ammattilaiset voisivat automaattisesti ja vapaasti harjoittaa telelääketiedettä paitsi pohjoismaiden myös EU-maiden rajojen yli. Telelääketieteen tehokkaan käytön tukemiseksi voisivat kaikki Pohjoismaat hahmotella selvitystyön perusteella ehdotuksia myös EU:n säännösten kehittämiseksi.

Liitto muistuttaa, että komissio on maaliskuussa tehnyt ehdotuksen ns. lääkäridirektiivin uudistamiseksi.

- Tässä yhteydessä on eurooppalaisia lääkäreitä edustava CPME (Comité Permanent des Médecins Européens, Standing Comittee of European Doctors) käynyt keskusteluja komission kanssa myös telelääketieteeseen liittyvistä näkökohdista.

Lausunnossa todetaan, että CPME on yksi telelääketieteen eettisen pohjan tärkeistä kehittäjistä.

- Siihen kuuluvat EU- ja EFTA-maita edustavat lääkäriliitot, siis mm. kaikki pohjoismaiset lääkäriliitot.

CPME on pyrkinyt luomaan eettistä säädöspohjaa telelääketieteen harjoittamiselle.

- Vuonna 1997 se hyväksyi telelääketiedettä koskevat eettiset ohjeet, jotka mm. Suomen Lääkäriliitto sittemmin vahvistanut myös omia jäseniään koskeviksi. Marraskuussa 2001 CPME hyväksyi ohjeet sähköpostin käytöstä potilas-lääkäri vuorovaikutuksessa ja kuluvan vuoden maaliskuussa ohjeet verkossa tapahtuvalle lääkärinpalveluiden markkinoinnille. Viimeksi mainittu tehtävä perustui osittain sähköisestä kaupankäynnistä annettuun direktiiviin, joka velvoitti ammattikunnat laatimaan asiasta omat ohjeensa.

Liiton lausunnossa todetaan, että parastaikaa CPME on yhdessä Euroopan lääkärinammattia valvovia tahoja edustavan CIO:n (Conférence Internationale des Ordres) kanssa tekemässä selvitystyötä siitä, tarvittaisiinko telelääketiedettä maan rajojen yli harjoittavista lääkäreistä erityistä kansallista tai eurooppalaista rekisteriä ja miten heidän toimintaansa tulisi valvoa.

- Asiaan liittyy paitsi juridisia, myös muita, esimerkiksi vastuukysymyksiin ja vastuuvakuutuksiin liittyviä näkökohtia.

Ehdotuksen mukaan selvitystehtävä ja selvityksen taloudelliset voimavarat uskottaisiin Tromssan sairaalan yhteydessä toimivalle telelääketieteen keskukselle.

- Suomen Lääkäriliitolla ei ole edellytyksiä arvioida, minkälaiset valmiudet kyseisellä taholla on selviytyä tehtävästä, ja onko se siihen paras. On tietenkin oleellista, että työhön ryhdytään ja jokin riittävän asiantunteva taho ottaa selvitystyön tehtäväkseen. On kuitenkin varmistuttava siitä, että työ on riittävän laajapohjainen, ja että mm. ammattikunnan osallistuminen ja myötävaikutus pyritään varmistamaan, muistutetaan liiton lausunnossa.