Ajan­kohtai­sta

Stetari-voitot Pfizerille ja Orionille

Lääkärilehden viime vuoden parhaat lääkemainokset on valittu. Suomalaislääkäreitä miellyttävät eniten Suomessa tehdyt mainokset.

Kuvio 1 http://www.laakarilehti.fi/pics/_P4U9165p.jpg

Lääkärilehden lukijat ovat jälleen arvioineet viime vuoden parhaat lääkemainokset. Tuotesarjan voittajaksi nousi Pfizer Relert-triptaanilääkemainoksellaan. Yrityssarjan voittajaksi julistettiin Orion Pharma Oyj tuotevalikoimallaan Xelevia, Easyhaler ja Burana.

– Palkitsemalla vuosittain lehden lukijoiden haastattelujen perusteella parhaiksi nousseet ilmoitukset haluamme tukea asiallisen, mutta silti oivaltavan lääkemarkkinoinnin tekemistä, toteaa Lääkärilehden myyntipäällikkö Jarno Heikkilä.

Heikkilä muistuttaa myös, että reseptilääkeilmoitukset eivät pääse suuren yleisön arvioitaviksi, joten mainosten laadun ja tason ylläpitämiseksi on tärkeää saada palautetta ilmoitusten kohderyhmältä.

Suomalaiset tekijät mainosten takana Lääkemarkkinointi on meillä erittäin tiukasti säädeltyä ja kontrolloitua, joten mainosten suunnittelu vaatii tarkkaa sisällön hallintaa yhdistettynä luoviin visuaalisiin ratkaisuihin.

– Suomalaiset lääkärit ovat mainosten lukijoina omanlaisiaan, joten täällä tehdyt mainokset selvästi miellyttävät kansainvälistä mainoskuvastoa enemmän, sanoo tuoteryhmäpäällikkö Joonas Laine Pfizerilta.

Relert-mainonta onkin tehty kotimaisin voimin, yhteistyössä mainostoimisto Revolution Helsingin kanssa.

– Olemme hyödyntäneet aiempien vuosien Stetari-palkintojen perusteluita ja kehitelleet mainonnan ilmettä suomalaislääkäreiden silmää miellyttäväksi, iloitsee Laine kilpailun tuomista mahdollisuuksista. Esimerkiksi annoskokokaavio tuotiin mainoksiin lääkäreiden vinkkien perusteella, kertoo Joonas Laine.

Suomalaisille lääkäreille suomalaisin voimin on tehty myös uuden diabeteslääke Xelevian mainonta Orionin ja mainostoimisto Design Valkean yhteistyönä.

– Voittanut mainos on hieman fressattu versio aiemmasta, olemme hieman kirkastaneet muun muassa väritystä, kertoo Orionin markkinointijohtaja Peter Lindström.

Xelevian joukkuepaitaa käyttävä mainosidea perustuu lääkkeen rooliin tyypin 2 diabeteksen hoidossa, jossa sen roolia voisi kuvata tukipelaajaksi.

Stetari-palkinnot jakoi Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Heikki Pälve tiistaina Lääkäripäivillä Helsingissä.

Kuvassa voittajat, tuoteryhmäpäällikkö Joonas Laine Pfizerilta, markkinointijohtaja Peter Lindström Orionilta ja diabeteslääkkeiden tuoteryhmäpäällikkö Heidi Hartman Orionilta.

Ulla Järvi

Kuva: Jukka Mykkänen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030