Lehti 42: Ajan­kohtai­sta 42/2002 vsk 57 s. 4193

Ensimmäinen ilmailulääkäreiden kurssi meneillään Vantaalla

Ulla Toikkanen

Kolmisenkymmentä lääkäriä, pääasiassa eri erikoisalojen edustajia, opiskelee parhaillaan Ilmailulaitoksen Avia Collegessa Vantaalla 60 oppituntia käsittävällä ilmailulääkärien kurssilla. Se järjestetään nyt Suomessa ensimmäistä kertaa. Aikaisemmin ilmailulääkärit saivat koulutuksensa ilmavoimissa.

Kurssin organisaattorina ja yhtenä opettajana toimiva LL Pekka Oksanen on opettanut ilmailufysiologiaa lentäjille ilmavoimissa jo vuodesta 1969.

- Suomi liittyi yleiseurooppalaiseen Joint Aviation Authorities -järjestelmään (JAA) 1990-luvun alussa. JAA-jäsenmaissa ilmailulääkärien koulutus on standardisoitu. Suomessa ilmailulääkärien peruskurssi sisältää 60 oppituntia, ja kurssin jälkeen lääkärit saavat kelpoisuuden tutkia yksityislentäjiä. Ilmailulääketieteen 60 tuntia käsittävän jatkokurssin jälkeen lääkärillä on mahdollisuus anoa oikeuksia tutkia myös ammattilentäjiä. Ilmailulääketieteen kurssien suorittaminen ei vielä oikeuta lääkäriä tekemään tarkastuksia lentäjille, vaan ilmailuviranomainen harkitsee, onko tarvetta nimetä ilmailulääkäreitä tekemään näitä tutkimuksia, Pekka Oksanen kertoo.

- Suomessa on tällä hetkellä 42 nimettyä ilmailulääkäriä, ja meillä on parin kolmen ilmailulääkärin tarve, lähinnä maaseudulla. Lähivuosina osa ilmailulääkäreistä jää eläkkeelle, jolloin tarvitaan uutta työvoimaa. Joint Aviation Rules -määräykset (JAR) edellyttävät, että ilmailulääkäri saa toimia tehtävässään korkeintaan 70 vuoden ikään asti. Varmaan muutaman vuoden sisällä joudutaan järjestämään ilmailulääketieteen jatkokurssi, jotta saadaan ammattilentäjiä tutkimaan kykeneviä lääkäreitä.

Pekka Oksanen sanoo, että ilmailulääkärin täytyy tuntea hyvin lääketieteen eri osa-alueet.

Lue myös

- Ilmailulääkäri tarvitsee niin yleislääketiedettä, psykiatriaa, neurologiaa kuin korvasairauksiin perehtymistä. Myös näön tutkiminen on erittäin tärkeää. Näiden lääketieteen osa-alueitten lisäksi kurssilla opiskellaan JAR-määräyksiä sekä ilmailuorganisaatiota. Ilmailulääkärin työ on suurelta osalta määräaikaistarkastusten tekemistä. Yksityislentäjiä tutkitaan iästä riippuen vuoden tai kahden välein. Suomessa on paljon purjelentäjiä, joille ilmailulääkäri tekee myös tarkastuksen. Ilmailulääkäri on jokaisen lentäjän neuvonantaja terveydellisissä asioissa. Pilotit ovat sangen vastuullista porukkaa, ja he yleensä kertovat itse havaitsemistaan terveysongelmista. Lentäjien lääkärintarkastukset ovat laajoja, ja monesti joku piilevä sairaus paljastuu niissä, ennen kuin oireita on ennättänyt kehittyä, Oksanen toteaa.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030