Lehti 13: Ajan­kohtai­sta 13/2019 vsk 74 s. 802

Joko Lifecare toimii Päijät-Hämeessä?

Tuomas Keränen
Kuvituskuva 1

Päijät-Hämeessä painittiin vuosi sitten Lifecare-potilastietojärjestelmän ongelmien parissa. Ohjelmistovirhe vaikutti tuolloin hoitohenkilökunnan käyttämiin lääkelistoihin. Tieto Oyj:n korjaava päivitys kuitenkin ratkaisi lääkitystietoihin liittyneen ongelman.

Mikä tilanne on nyt, Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän johtajaylilääkäri, terveys- ja sairaanhoitopalveluiden johtaja Juhani Sand?

– Suurimmat ongelmat on nyt selätetty. Tilanne on vakaa, ja ohjelmaa päivitetään normaalilla kahden päivityksen vuosivauhdilla. Ohjelman käytettävyys tai helppokäyttöisyys ei ole kuitenkaan tavoitetasolla, mutta vastaa pääosin valtakunnassa yleisesti käytettyjen järjestelmien tasoa.

Millaisia ongelmia järjestelmässä on yhä?

– Pääosin käytettävyysongelmia. Ohjelma vaatii paljon käyttäjiltä. Potilastietojärjestelmässämme on edelleen myös hitautta, mikä liittyy osin itse ohjelmaan ja osin muihin tekijöihin kuten verkkoihin tai laitekantaan.

Helsingin Sanomat uutisoi, että Helsingissä on ongelmia järjestelmän kanssa, ja niitä yritetään ratkoa hartiavoimin yhä 13 kuukauden jälkeen. Helsingin suurimmat ongelmat ovat hammashoidon keskitetyssä ajanvarauksessa, mutta myös muita ongelmia, kuten järjestelmän hitautta esiintyy.

– Helsingin ongelmat johtunevat käsittääkseni keskitetystä ajanvarauksesta. Meillä ei ole sitä käytössä.

Oletteko olleet tyytyväisiä Lifecareen, joka taannoin korvasi Effican?

Lue myös

– Pääosin se vastaa aiemmin käytettyä Efficaa. Käyttäjät eivät kyselyn perusteella koe saaneensa merkittävää parannusta Efficaan nähden. Emme ole sinänsä kauhean tyytyväisiä potilastietojärjestelmään. Lifecare on tässä vaiheessa pakollinen tekninen päivitys kohti parempia Lifecare-kehitysversioita.

Millaisia vahinkoja järjestelmän oikuttelusta on ollut teille?

– Alun potilasturvallisuusriskien ja tilastoinnin sekä laskutuksen ongelmien jälkeen suurin vahinko ja haitta kohdistuvat henkilöstön työkuormaan ja tyytyväisyyteen.

Oletteko hakeneet esimerkiksi taloudellisia korvauksia Tiedolta ongelmien johdosta?

– Sovintosopimus on tehty, ja sen sisältö on salainen.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030