1. Lääkärilehti
  2. Ajassa
  3. Kunnioita potilaan ihmisarvoa
Ajan­kohtai­sta 43-44/2020 vsk 75 s. 2268 - 2269

Kunnioita potilaan ihmisarvoa

Suomalaiset lääkärit saivat kansalliset ­osaamistavoitteet.

Kunnioita potilaan ihmisarvoa Kuva 1 / 1 Kuva: Jussi Helttunen

Vastavalmistunut lääkäri osaa

• kunnioittaa potilaan ihmisarvoa ja yksityisyyttä,

• olla rehellinen, huomaavainen ja luotettava ja

• tehdä päätöksiä yhteisymmärryksessä potilaan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa.

Nämä ovat esimerkkejä tänä vuonna valmistuneista suomalaisen lääkärin osaamistavoitteista.

Kansalliset valmistuvan lääkärin osaamistavoitteet laadittiin nyt ensimmäistä kertaa yhteistyössä kaikkien viiden lääketieteellisen tiedekunnan kesken.

Ne saatiin valmiiksi maaliskuussa ja hyväksyttiin lääketieteellisten tiedekuntien dekaanien kokouksessa kesäkuussa.

Tavoitteet laati työryhmä, jossa olivat mukana lääketieteelliset tiedekunnat ja laaja joukko sidosryhmiä Lääkäriliitosta palvelujärjestelmän edustajiin.

Työryhmän puheenjohtajana toimi lääketieteen koulutusohjelman johtaja, kliininen opettaja Jussi Merenmies Helsingin yliopistosta. Lääkäriliittoa edusti koulutuspäällikkö Sami Heistaro.

Tavoitteiden laadinta kesti vuoden. Työryhmä käytti pohjana kansainvälisiä esikuvia ja päätyi brittiläiseen malliin, joka muokattiin suomalaisiin oloihin.

Tavoitteista kysyttiin mielipidettä yli sadan hengen paneelilta. Palautetta tuli runsaasti.

Koostuvat arvoista, tiedoista ja taidoista

Osaamistavoitteet kirjattiin 11 sivun dokumentiksi, joka sisältää kolme kivijalkaa eli ammatilliset arvot, tiedot ja taidot alaosioineen.

– Ammatilliset arvot ovat keskiössä. Ilman niitä ei voi toimia lääkärinä, Sami Heistaro sanoo.

Millaista palautetta tavoitteista on jo tullut?

– On kommentoitu, että lääkäriltä vaaditaan niin paljon osaamista, että voiko asioita ylipäätään hallita näin monipuolisesti. Tarkoitus on tuoda näkyväksi se, mitä kaikkea osaamista lääkäriltä täytyy pystyä odottamaan, Jussi Merenmies kertoo.

Pitääkö jokaisen lääkärin täyttää kaikki tavoitteet?

– Jollakin tasolla kyllä. Lääkärin täytyy pystyä ainakin kuvailemaan, mitä tavoitteet tarkoittavat, Merenmies jatkaa.

Kun tavoitteita viime vuonna laadittiin, pohdittiin, että myös maailmanlaajuisesta pandemiasta pitää olla jotain ymmärrystä.

– Silloin moni ehkä ajatteli, että kuka tällaista osaamista tarvitsee. Nyt yhtäkkiä olemme tilanteessa, jossa ymmärrystä pitää totta kai olla.

Ohjaavat ja yhtenäistävät koulutusta

Osaamistavoitteet on tehty lääketieteellisten tiedekuntien, opiskelijoiden ja palvelujärjestelmän käyttöön.

– Niillä on koulutusta tulevaisuudessa ohjaava ja yhtenäistävä vaikutus. Tavoitteet muuttavat opetuksen sisältöä pikku hiljaa, Merenmies arvioi.

Lue myös

Tiedekunnat alkavat sisällyttää tavoitteita opetussuunnitelmiin ja oppiaineiden sisältöön. Työtä johtavat koulutusohjelmien vastuuhenkilöt.

Kukin opettaja voi pohtia, miten oma opetus suhtautuu tavoitteisiin ja huomioivatko opiskelijoiden arviointimenetelmät tavoitteiden toteutumisen.

Opiskelijoiden tulisi sisäistää, mitä osaamistavoitteita kuhunkin jaksoon kuuluu ja miten osaamista pitäisi kartuttaa. Tavoitteet tukisivat oppimista.

Myös valmiiden lääkärien olisi hyvä pohtia osaamistaan ja elinikäistä oppimista tavoitteiden pohjalta. Tavoitteita on tarkoitus myös päivittää.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi suositteli 2018, että lääketieteellisten tiedekuntien opetusta olisi hyvä yhteistyössä harmonisoida.

Tavoitteille on tulossa omat verkkosivut.

Kirjoittajat
Heli Väyrynen

Etusivulla juuri nyt

Ajassa
Päätöksiä rokotteiden myyntiluvista odotetaan lähiviikkoina

Tavoitteena on aloittaa koronapotilaita hoitavan henkilöstön rokotukset ensi vuoden alussa.

Työssä
Tuntematon lapsi autossa – osa 2

Ambulanssi toi pääsiäispäivänä yhteispäivystykseen 78-vuotiaan miehen, joka piti autossaan ollutta huopaa vieraana lapsena.

Ajassa
Ilmasto yhdisti lääkärit

Elokapina-liike sai oman lääkäriryhmän.

Ajassa
Laura Palanterä valittiin vuoden syöpälääkäriksi

Vuoden syöpälääkäri puhuu kotisaattohoidon puolesta.