Ajan­kohtai­sta

Palvelujen suurkäyttäjiä tunnistetaan vaihtelevasti

Alle kolmannes sote- ja työvoimahallinnon organisaatioista käyttää systemaattista mallia tunnistamiseen.

Minna Pihlava
Kuvituskuva 1
Adobe/AOP

Noin 30 prosentilla sosiaali- ja terveydenhuollon sekä työvoimahallinnon organisaatioista on käytössä systemaattinen toimintamalli paljon sote-palveluja tarvitsevien asiakkaiden tunnistamiseksi. Asia käy ilmi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuoreesta Paljon palveluita tarvitsevien tunnistaminen -selvityksestä.

Tutkimusten mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaista noin 10 prosenttia käyttää paljon palveluja. Heidän käyttämiensä sote-palvelujen kulut ovat kuitenkin arviolta 80 prosenttia kaikista kustannuksista.

Lue myös

Runsaasti eri palveluja tarvitsevat etenkin ikääntyneet, diabetesta tai sydän- tai verisuonitauteja sairastavat, kroonisesti sairaat sekä päihde- tai mielenterveysongelmista kärsivät.

Suomessa käytössä olevat mallit ovat pääosin paikallisia tai käytössä vain tietyssä organisaatiossa.

Selvitystyö alkoi helmikuussa 2019 ja jatkuu kesään. Hanke on valtioneuvoston kanslian rahoittama.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030