Palvelujen suurkäyttäjiä tunnistetaan vaihtelevasti
Alle kolmannes sote- ja työvoimahallinnon organisaatioista käyttää systemaattista mallia tunnistamiseen.
Noin 30 prosentilla sosiaali- ja terveydenhuollon sekä työvoimahallinnon organisaatioista on käytössä systemaattinen toimintamalli paljon sote-palveluja tarvitsevien asiakkaiden tunnistamiseksi. Asia käy ilmi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuoreesta Paljon palveluita tarvitsevien tunnistaminen -selvityksestä.
Tutkimusten mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaista noin 10 prosenttia käyttää paljon palveluja. Heidän käyttämiensä sote-palvelujen kulut ovat kuitenkin arviolta 80 prosenttia kaikista kustannuksista.
Runsaasti eri palveluja tarvitsevat etenkin ikääntyneet, diabetesta tai sydän- tai verisuonitauteja sairastavat, kroonisesti sairaat sekä päihde- tai mielenterveysongelmista kärsivät.
Suomessa käytössä olevat mallit ovat pääosin paikallisia tai käytössä vain tietyssä organisaatiossa.
Selvitystyö alkoi helmikuussa 2019 ja jatkuu kesään. Hanke on valtioneuvoston kanslian rahoittama.