Ajan­kohtai­sta

Palveluohjaajat sujuvoittivat lääkärien työtä Keski-Suomessa

Työntekijät ja potilaat ovat olleet tyytyväisiä uuteen työmuotoon.

Minna Pihlava
Kuvituskuva 1

Keski-Suomen seututerveyskeskuksen terveysasemilla työskentelee palveluohjaajia, jotka toimivat linkkinä sosiaali- ja terveydenhuollon välillä ja myös muiden viranomaisten kuten työvoimaviranomaisten ja Kelan suuntaan.

Ylilääkäri Jari Raudasojan mukaan palveluohjaajien työ on helpottanut lääkäreiden arkea. Lausuntojen kirjoittaminen on vähentynyt, koska lääkärit voivat kysyä palveluohjaajalta, mitä lausuntoja potilas tarvitsee tai onko potilaan ehdottama lausunto kenties jo tehty.

– Monta turhaa lääkärin lausuntoa on jäänyt pois, kun potilaan toivomia lausuntoja olisi laadittu väärään asiaan, Raudasoja kertoo.

Palveluohjaajat ovat tehneet myös palvelutarpeen selvityksiä, jolloin lääkärillä on vastaanotolla aiempaa enemmän esitietoa käytössään. He ovat taustaltaan sosiaalityöntekijöitä ja kuntoutusohjaajia.

Potilaalle palveluohjaaja on kokonaistilanteen tunteva yhteyshenkilö, joka tuntee etuudet ja muut tukipalvelut, pitää yhteyttä ja auttaa viemään asioita sujuvasti eteenpäin.

"Emme ole tienneet, mistä olemme jääneet paitsi"

Palveluohjaajan vastaanotolle on haarukoitu potilastietojärjestelmästä ihmisiä, jotka ovat käyttäneet vuoden aikana yli kymmenen kertaa terveyspalveluja.

Hän voi pyytää henkilön vastaanotolleen tai kutsua koolle moniammatillisen tiimin, joka tarkastelee potilaan tilannetta yhdessä. Tarpeen mukaan tiimissä voi olla lääkärin ja palveluohjaajan lisäksi esimerkiksi päihdehoitaja, psykologi, fysioterapeutti tai toimintaterapeutti.

Palveluohjaaja voi auttaa potilasta myös esimerkiksi hakemusten teossa.

Useimmiten palveluohjaaja tapaa asiakkaan 1–3 kertaa, mutta joskus asiointisuhteet ovat pidempiä.

Hän voi tehdä kotikäyntejä, saattaa potilasta muihin palveluihin tai varata hänelle aikoja.

– Organisaatiokeskeisessä ajattelussa helposti laitamme potilaan varaamaan aikoja moneen eri paikkaan ja olemme kauhean hämmästyneitä, kun hän ei saakaan varattua aikoja ja tulee taas päivystykseen, Raudasoja kuvaa.

Lue myös

Potilaiden palaute on ollut Raudasojan mukaan hyvää. "Mahtavaa, että kerrankin työntekijä osaa puhua kelaa", kuului yksi palaute.

Myös työntekijät ovat olleet tyytyväisiä. "Emme ole edes tienneet, mistä olemme aiemmin jääneet paitsi", ilmaisi yksi lääkäri.

Keski-Suomen seututerveyskeskus aloitti palveluohjauksen uutena työmuotona keväällä 2018. Aloitusta edelsi muutaman kuukauden kokeilu. Taustalla oli tarve ennakoida sote-uudistusta.

Seututerveyskeskus on Keski-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän omistama liikelaitos, joka tuottaa perusterveydenhuollon palveluita Joutsan, Toivakan, Luhangan, Keuruun, Multian, Petäjäveden, Laukaan ja Konneveden asukkaille.

Kuva: Fotolia

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030