Lehti 21: Ajan­kohtai­sta 21/2000 vsk 55 s. 2282

Terveydenhuollon uudet mallisopimukset parantavat tietosuojaa

Ulla Toikkanen

Sosiaali- ja terveysministeriö ja tietosuojavaltuutetun toimisto ovat valmistelleet terveydenhuoltoon neljä eri mallisopimusta. Ne on laadittu helpottamaan niitä sopimusongelmia, joita on ilmennyt tietoteknologian hyödyntämisen lisääntyessä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Mallisopimusten avulla on mahdollista paitsi parantaa tietosuojaa myös ohjata tietojärjestelmien ominaisuuksien kehittämistä ja parantaa tietojenkäsittelypalveluihin liittyvien investointien kustannustehokkuutta.

Mallipaketti koostuu tietojenkäsittelyn, asiakirjojen säilyttämisen, ylläpidon ja luovutuksen osioista. Mallien ja niihin liittyvän ohjeistuksen tarkoitus on toimia eräänlaisena osto-oppaana ja sopimuksentekovälineenä. Mallit on kirjoittanut asianajaja Markku Varhela Asianajotoimisto Hirvi, Penttilä & Varhela Oy:stä. Tarkoituksena on, että sopimusmallit ovat saatavissa tietosuojavaltuutun kotisivulla www.tietosuoja.fi sekä sosiaali- ja terveysalan tietoteknologian osaamiskeskuksen (OSKE:n) kotisivulla www.oskenet.fi. Mallisopimukset julkistettiin ja luovutettiin sosiaali- ja terveysministeri Maija Perholle 25.5.2000 tietosuojavaltuutetun toimistossa. Sopimukset on valmisteltu ennen kaikkea terveydenhuoltoa varten, mutta niitä voidaan soveltaa myös sosiaalihuollon alueella.

- Terveydenhoidolla ja tietosuojalla on pitkät yhteiset perinteet. Terveydenhuollon voimakas kehittyminen erityisesti tietojärjestelmien osalta on kuitenkin luonut tilanteen, jossa eri palveluntuottajien ja -käyttäjien vastuut ovat selkiytymättömiä palvelujen ulkoistamisen suhteen. Potilaiden hoito, hoitoon liittyvien potilasasiakirjojen hallinnointi samoin kuin sitä koskevat käsittelypalvelut hyödyntävät atk-järjestelmiä yhä enemmän. Lisäksi kunnat pyrkivät entistä useammin tekemään yhteistyötä tuottaessaan ja hankkiessaan palveluja ulkopuolisilta tai toisiltaan. Tähän kehitykseen ovat vaikuttaneet toimintojen rationalisointitarpeet, pyrkiminen kustannussäästöihin ja potilaiden hoidon tehostuminen. Investointien onnistuminen vaatii myös toiminnallista ja oikeudellista osaamista. Terveydenhuollossa on tullut vastaan tilanteita, jolloin potilaan hoitoa tukemaan tarkoitetut tietojärjestelmät tai palvelut on toteutettu siten, etteivät ne ole palvelleet potilaan lakisääteisen tietosuojan toteutumista. Myös hoitohenkilöstön aseman ja oikeusturvan kannalta on havaittu puutteita, kertoi tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio.

Lue myös

Uudet mallit ovat runkosopimuksia, joita on käytännön tilanteissa täydennettävä liitteillä. Osittain mallien tarkoituksena on toimia tarkistuslistana eräistä keskeisistä sovittavista asioista. Malleja ei ole tarkoitettu sovellettaviksi sellaisinaan. Olennaista on, että ennen sopimusten tekemistä kartoitetaan tarve ja mietitään tarkasti, mitä ollaan tekemässä, minkälaiseen yhteistyöhön ryhdytään ja mistä asioista on sovittava kyseessä olevassa konkreettisessa tilanteessa. Tarvittaessa on syytä käyttää sekä terveydenhuollon että juridiikan asiantuntijoita.

Kuntayhtymän, kunnan tai tietyn terveydenhuollon toimintayksikön puolesta oikeutetut tekevät mallisopimuksen mukaisia sopimuksia. Sopijapuolet on esitetty malleissa vain viittellisinä, eikä niissä oteta kantaa kunnalliseen päätöksentekoon tai delegointikysymyksiin. On myös muistettava, että lainsäädännöstä johtuvia velvollisuuksia ei voida syrjäyttää sopimuksin.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030