Lehti 49-50: Ajan­kohtai­sta 49-50/2002 vsk 57 s. 5020

Vihreän linjan potilaat jonottavat leikkaukseen kotona

Anne Ernsten

Osa Töölön sairaalan päivystysleikkauspotilaista odottaa hoitoa kotona. Uusi vihreä hoitolinja säästää vuosittain noin 450 000 euroa ja lisää potilaiden hoitotyytyväisyyttä.

- Aikaisemmin päivystysleikkauspotilasta makuutettiin täydellä osastolla pitkäänkin ja vielä paastoten, erikoislääkäri Pentti Kallio HUS:sta kertoo. Nyt toimenpidettä kotonaan odottavalle annetaan leikkausaika 1-7 vuorokauden viiveellä.

Millainen on vihreän linjan potilas?

- Suhteellisen hyväkuntoinen, jonka vamma ei ole kovin kivulias. Kriteerinä on se, että lääketieteellinen hoitotulos ei olennaisesti huonone noin viikon leikkauksen odottelusta. Myös potilaan ikä sekä omatoimisuus otetaan huomioon linjan määrittelyssä, erikoislääkäri Kallio toteaa ja lisää että myös preoperatiivisten tutkimusten tekemistä on vihreälinjalaisten kohdalla vähennetty.

Lääketieteellisesti kiireellisintä leikkaushoitoa vaativat asetetaan punaiselle linjalle, iästä ja yleiskunnosta riippumatta. Keltaisen linjan potilaiden leikkaushoito on toteutettava noin vuorokauden sisällä. Tähän ryhmään kuuluvat myös iäkkäät henkilöt, joiden anestesiakelpoisuus on määräävässä asemassa. Siniselle linjalle ohjataan ne, joiden teknisesti vaativa leikkaus suoritetaan noin viikon kuluessa vamman saamisesta, mutta jonka tekemisessä tarvitaan erityisosaamista.

- Leikkausten kiireellisyysluokituksen tavoitteena on mahdollistaa suuren leikkausvolyymin optimaalinen käyttö. Tällöin leikkaussalia pystytään hyödyntämään parhaalla mahdollisella tavalla, erikoislääkäri Markus Torkki toteaa.

Taustalla organisaatiomuutokset

- Aikaisemmin saattoi olla vaikeaa hahmottaa leikkaustoiminnan kokonaisuutta. Tuntui, kuin potilaita tulisi jatkuvana vyörynä. Toisinaan ei tiennyt edes sitä, kuinka kauan kukin potilas oli operaatiotaan odotellut, Torkki muistelee.

Leikkausten uudelleen järjestäminen tuli tarpeelliseksi kun vuoden 2000 aikana Töölön sairaalassa tehtyjen päivystysleikkauksien määrä kaksinkertaistui. Kasvun syynä olivat terveydenhuollon organisaatiomuutokset. Lisäksi Töölön sairaalaan on keskitetty päivystysleikkaukset, joissa vaaditaan ortopedis- traumatologista erityisosaamista. Tällaisia leikkauksia ovat muun muassa selkä- ja lantiomurtumien hoito.

Lue myös

- Vihreä linja -hanke on itse asiassa osa laajempaa kehitystyötä. Malli hahmottui matkan varrella kun ryhdyimme Töölön sairaalan päivystyshenkilöstön kanssa pohtimaan toiminnan kehittämistä. Kaikkien ammattiryhmien sitoutuminen on hankkeen onnistumisen kannalta olennainen asia, Kallio tähdentää. Vuosi sitten elokuussa aloitettu hanke sai rahoitusta HUS:n tutkimus- ja kehitysvaroista yli 33 000 euroa.

Uusi organisointitapa edellyttää myös tietojärjestelmätasoisia muutoksia.

- Käytössä oleva TOTI-järjestelmä on osin jo vanhentunut ja sitä on täydennetty.

- Töölössä kehitettiin yksinkertaiselle taulukkolaskentapohjalle visuaalisesti havainnollinen ajanvarauspohja sekä vihreän linjan viikottaista leikkausaikavarausta että päivittäistä leikkausjärjestysohjausta varten.

- Molempia ohjaustauluja voidaan seurata myös vuodeosastolta käsin, Kallio korostaa.

- Vihreän linjan kautta lokakuun loppuun mennessä on hoidettu noin 850 potilasta eli noin 20 prosenttia ortopedis-traumatologisesta päivystysleikkausvolyymista. Järjestelmä on toiminut uskomattoman hyvin. On nähtävissä merkkejä, että sen käyttö on leviämässä muihinkin sairaaloihin, Kallio visioi.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030