Lehti 6: Ajan­kohtai­sta 6/2004 vsk 59 s. 496

Yli 15-vuotiaille lukivaikeuksien seulontamenetelmä

Maira Palosuo

Yli 15-vuotiaille opiskelijoille on kehitetty lukivaikeuksien seulontamenetelmä. Sen tarkoituksena on löytää ne nuoret, joiden tarkempi yksilöllinen tutkimus on tarpeen lukivaikeuksien diagnosoimiseksi. Menetelmän tarkoituksena on opiskelun esteiden havaitseminen mahdollisimman varhain, jotta tarvittavia tukitoimia voidaan soveltaa jo heti toisen asteen (lukion tai ammatillisen) koulutuksen alusta lähtien.

Peruskoulun 9-luokkalaisilla normitetun ryhmätestin avulla voidaan tunnistaa ne opiskelijat, joiden lukitaidot poikkeavat siinä määrin ikätovereista, että vaikeuksien jatkoselvittely on tarpeen.

Jyväskylässä toimivassa Niilo Mäki Instituutissa kehitetty seulontamenetelmä koostuu luetun ymmärtämistestistä, teknistä lukutaitoa mittaavasta kirjoitusvirhe- ja sanojen erottelutestistä sekä sanelukirjoitustestistä.

- Lukivaikeuksien varsinainen diagnosointi edellyttää kuitenkin yksilötutkimuksena suoritettavaa arviointia. Tästä syystä kehitämme parhaillaan yksilötestiä, jolla lukivaikeuksien diagnosointi voidaan suorittaa, kertoo kehityspsykologian professori Timo Ahonen Jyväskylän yliopistosta.

Lue myös

Yksilötestin normeeraus toteutetaan kuluvan vuoden aikana. Testin tuloksia voidaan käyttää esim. lääkärinlausunnossa ylioppilaskirjoituksia varten.

- Yksilötestin tueksi on valmisteilla myös pedagoginen kasikirja, jonka on tarkoitus helpottaa opiskelijan tukitoimien suunnittelua, sanoo Ahonen.

Ryhmätestin voi tilata Niilo Mäki Instituutista (puh. 041- 260 2910, s-posti: nmi@nmi.fi), ja sen hinta on 150 euroa.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030